peterrojder.blogg.se

my world

En del klart med en av bilarna

Publicerad 2019-01-19 23:30:00 i Dagarna som gick,

Igår fortsatte jag med bromsarna på LJU. Jag bestämde mig för att byta lagret och åkte in till Biltema och köpte ett.
När jag tagit bort alla muttrar och annat trodde jag att det skulle vara enkelt att bara byta ut det
Jag fick inte loss det!
Märkligt.
Så jag bytte sida och satte ihop vänstersidan. Det är alltid en kamp med brickor och fjädrar som flyger åt alla håll. De gick ändå ganska smärtfritt tills jag fick lite krångel med returfjädern på handbromsvajern. 
Jag blev nästan irriterad innan det löste sig.
Det kändes som om jag behövde en paus så jag la av för dagen efter att ha kollat lite i motorrummet 
Idag kom jag efter ett tag på vad det var för fel och insåg att Tomas skulle ha skrattat åt mig. Samma fel som han gjorde när han tog isär. Det sitter två muttrar till bakom fästet till bromsröret och när jag lossat dem gick det ganska lätt.
Ganska och ganska. Lite problem med att få lös bromsskölden från navet men med lite normalt våld löste det sig.
Ihop med allt och sen var det bara att sätta dit bromsskivorna och justera in handbromsen något sånär. Jag fick släppa på vajern en del för att lyckas men för övrigt inga problem med den delen.
Bromsoken skulle dit igen och jag såg till att de inte kärvade och att beläggen kunde röra sig. Det som tog längst tid med det var att få dit låsfjädrarna för beläggen. En enkel sak som bara inte ville fungera utan det fick bli lite mer vanligt våld till slut.
Sen var det i alla fall klart och hjulen kom på.
Städning, oljebyte mm får vänta för Sofia och Patrick kom hem idag och jag hämtade dem vid tåget. 
Så nu har de bilen.
Med fungerande handbroms för första gången sen vi köpte den.
Nu får jag hålla mig lugn med mekande några dagar för det är dans fyra dagar i rad nu och jag måste försöka bli ren om händerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela