peterrojder.blogg.se

my world

Lite plock

Publicerad 2019-02-28 22:52:44 i Dagarna som gick,

En vanlig vecka?
Jag är slö som vanligt så det är inget nytt. 
Sover sådär ibland och dåligt däremellan. Trött när jag sitter still. Inget nytt där heller.
Det nya den här veckan är väl att det inte är några danskurser så jag riskerar att bli ändå latare. 

Söndag.
Jag skickade en kort gratulation till I-M på födelsedagen. 
Sen slöade jag men mitt på dagen ägnade jag mig åt lite felsökning på CJX och jag lödde om några lödpunkter på ett relä.
Jag trodde det var ett vanligt relä men det var ett rent halvledarrelä.
Det gick inte att se några fel på den ovansidan och undersidan såg också ganska ok ut. För säkerhets skull lödde jag om de lödpunkter som så lite halvskumma ut.
Det återstår att se om det gjorde någon skillnad.
Resten av dagen höll jag på med momsdeklarationerna för företagen.
Prifty gick lätt men RoCo tog mig timmar. 
När jag kontrollräknade stämde det inte. Det var skillnad mellan den bokförda momsen på försäljningen och vad det borde bli när jag räknade med 20% på försäljningen.
Det skilde 67 kronor.
Jag hade ändå bara infört två kolumner som var 0,2* och 0,8* summorna på bankkontot så det var lite svårförklarligt att det inte stämde.
Kontroller av kolumner och rader och allt verkade stämma men felet var kvar.
Till slut jämförde jag summan av de två kolumnerna med kontot och hittade vad det berodde på. 
Jag hade rättat summorna på några ställen när jag jämfört med fakturorna eftersom det var kronutjämnat ibland. På ett ställe hade jag skrivit 24698 i stället för 24968 och det gav de felande 67 kronorna på ingående moms.
Så det löste sig innan sovdags.
 
Måndag.
Jag gjorde klar momsdeklarationen och betalade in över 100.000 kr totalt.
Sen bytte jag ljusomkopplaren på CJX. Jag tog den ur en av skrotbilarna men kunde inte se någon skillnad.
Annars inget speciellt mer än årsmöte i motorklubben på kvällen. Skillnaden mot årsmötet i orienteringsklubben var slående. Det ena gick på under halvtimmen och det andra tog nästan två timmar. Men det är skillnad på hur stor verksamheten är också så till viss del förklarar det väl tidsskillnaden. 
Ljuset krånglade än!
 
Tisdag.
Jag var in till Kau på avtackning av en av de administratörer jag haft mest att göra med under åren. Hon går i pension efter att jag jobbat på Kau i 38 år.
Ingen av de ordinarie lärarna från elektro var där.
En del prat, liten tårtbit och lite mer prat.
På vägen ut hämtade jag 50 bilder på tryckeriet och lämnade dem sen i studion på vägen hem. Jag hann med en vända i Välsviken och på Bergvik också men det blev inga speciella inköp mer än mat.
På eftermiddagen läste jag allt möjligt om elsystem på 9000 för att försöka komma på vad det kan vara för fel. Jag hittade och skrev ut några elscheman över ljuset. 
 
Onsdag.
Jag vaknade redan på morgonen med känslan av att jag såg fram emot dansen på Kolsnäs till kvällen. Hoppades givetvis att I-M skulle vara där för hur det än är så stämmer det bäst med henne.
Men jag gjorde en del innan dess.
Sofia undrade om jag kunde göra klart släktbilderna jag hämtat. Så jag åkte in till studion och plockade ihop bilder, OH-filmer och kuvert. OH-filmen med nummer kan läggas på bilden så att det blir lätt att få rätt namn på alla på bilden.
Medvetet oskarp bild men principen borde synas.
Det saknades en OH-bild men Sofia hade den.
Hem och kom på att jag kanske kunde ha problem med hel/halvljusreläet. Minnet är kort. Jag trodde jag bytt det men var inte säker. I vilket fall som helst tog jag ett av de jag hade och lödde om fästpunkterna för reläerna och bytte det som satt i  bilen.
Mat, dusch och mot Kolsnäs.
Jag var där lite tidigare än vanligt och det visade sig att I-M var där ensam och höll på med förberedelser. Ulla och Staffan var i Sälen hela veckan (gäster i stugan inför Vasaloppet).
Jag gjorde i ordning borden och lite annat och sen började det droppa in folk.
Dans i stort sett hela tiden fram till pausen och då skötte jag och I-M serveringen.
Efter pausen var det ett litet mansöverkott och jag dansade mindre i början men sen gick det i ett igen.
Städning. För min del mest avtorkning av dansgolvet. I-M och jag var sist iväg.
På vägen hem hittade jag inte min telefon.
Jag hade ändå sagt innan jag gick ut att jag inte skulle glömma den så jag var ganska säker på att jag tagit med den. Men den låg inte på sätet där jag brukade lägga den och inte i någon ficka eller i väskan. Jag rotade runt så gott jag kunde utan att stanna.
Jag hann planera hur jag skulle kontakta I-M osv om jag inte hittade den. Om den var borta så måste jag ha tappat den efter att jag tagit på mig jackan. Den var den ju också inställd på ljudlöst så den kunde bli svår att hitta. I tankarna förberedde jag vad jag skulle skriva men väl hemma hittade jag den på golvet bakom sätet.
Det som förvånade mig mest är hur osäker jag var på vad jag egentligen gjort med den. Alldeles för mycket går mer eller mindre automatiskt utan att jag egentligen tänker på det tydligen.
Men ljuset fungerade hela vägen!
Ingen garanti dock för det har det gjort förr. Det enda som återstår att byta nu är väl i så fall tändningslåset?
 
Torsdag.
Inte mycket gjort. Jag sov i omgångar och var vaken en timme mitt i natten så det påverkade kanske en del?
Jag har letat reda på några nätaggregat som Tomas kanske kan använda till sina elektronikbyggen. och det är i stort sett allt förutom vattning och städning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela