peterrojder.blogg.se

my world

Fönsterarbete

Publicerad 2019-08-09 13:45:03 i Dagarna som gick,

Söndag 4:e augusti.
Söderväggen.
Jag har ett fönster som blev insatt för flera år sedan när jag byggde taket över ingången vid tvättstugan. Det blev aldrig målat då och inget har hänt sedan dess varken med färg eller insalning/foder.
Så det har sett lite bedrövligt ut.
Det var dags att göra något så jag tog mig samman och började.
Jag fick klyva några brädor både på längden och bredden men det gick ganska fort att såga till insalningen. 
Sen var det bara att borra lite hål och grunda dem så att jag kunde få dit det runt fönstret.
Det passade nästan. Jag grundade en del av utsidan på själva fönstret samtidigt. Resten av fönstret får vänta tills jag vet att det är bra väder flera dagar i rad.
 
Måndag 5:e augusti.
Provmontering.
När jag provmonterade upptäckte jag att utsalningen under fönstret låg lite väl nära skåran som underplåten ska sitta i. Jag fick kapa både panelen och utsalningen en aning. 
 
Det borde räcka. Efter grundmålningen strök jag ett lager med vitt för att vara säker på att skarvarna mot fodren blir täckta. 
Resten av dagen höll jag på med insalningen av fönstren vid stora ingången.
 
Onsdag 7:e augusti.
Fönsterfodren klöv jag från brädor jag hade liggande och efter lite småsågande grundade jag dem också. Inomhus för vädret var opålitligt. 
Mellan skurarna passade jag på att måla en del av väggen närmast fönstret med rödfärg. Jag hann inte mer för det var dags att åka på dans.
Hela väggen ska ju målas men jag tog den delen för att inte behöva måla nära fodren när de är nymålade. 
Sen blev det en kväll på Gårdsjö. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela