peterrojder.blogg.se

my world

Mera provtagning

Publicerad 2019-04-06 12:49:12 i Dagarna som gick,

Onsdag 3 april.
Delvis kopierat från FB.
Fredag till tisdag förra veckan lämnade jag en massa blodprov och annat som i stort sett visade att jag är i samma skick som de senaste åren. I samband med det bad jag läkaren att se på ett födelsemärke på vaden. Det var på måndagen. Det blev fotograferat och inskickat till hudkliniken.
Redan på torsdagen hörde de av sig och frågade om jag kunde komma in för kontroll på nu på måndagen. 
Så i måndags hade jag tid kl 9 på hudkliniken för kontroll av ett födelsemärke på högra vaden. 
Jag kom in lite före 9. Effektivt tänkte jag.
Jag blev lite överraskad av att jag fick order att klä av mig. 
Allt? sa jag. "Ja allt utom underkläderna och sen lägger du dig här på rygg. Vi kontrollerar alltid hela kroppen när vi ser på födelsemärken." 
Kontroll av framsidan. Samtidigt frågade hon ut mig lite om sjukdomar, släkt mm. Jag fick vända mig och vaden fick lite mer tid. Hon frågade om jag märkt av några andra och sen undersökte hon ett på ryggen lite mer som har kliat ibland.
Hon var lite misstänksam och sa att hon ville ta prov på de två märkena.
När då? frågade jag.
Nu! svarade hon och en sköterska dök upp.
Så jag fick ligga på mage och bli bedövad i vaden och på ryggen. Ganska snart frågade hon om jag kände något och sedan började hon skära bort födelsemärkena. Jag kände bara att det drog lite i skinnet när hon sydde ihop såren. 
Åtta stygn i vaden och två på ryggen. Hon sydde ganska tätt i vaden så hon och jag fick order att använda stödstrumpor. (och att ta det lite lugnt ett tag?)
Jag var klar och ute 9.30 så allt var klart på 35 minuter. Jag gick till apoteket och köpte strumpor på vägen ut. Jag fick hjälp och vaden blev mätt för att få rätt storlek.
Så nu är det tre vävnadsprov på väg för analys.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela