peterrojder.blogg.se

my world

Operationsdag

Publicerad 2018-10-06 00:23:00 i Dagen som gick,

Jag sov över i Sunne hos Ulla och Staffan men sov inte särskilt bra som vanligt när det är något på gång. Det blev ändå några timmar innan jag blev väckt av K 6.35 som ringde för att önska lycka till. Hon trodde jag var vaken och hemma på väg att göra mig i ordning men så var det icke.
Dusch med specialtvål, kläder och sen iväg med Ulla 7.40.
Väl framme i Torsby blev jag guidad hela vägen fram till kirurgen av Ulla som hittade.
Ulf kom och pratade och beskrev kort vad han skulle göra. Jag sa att jag inte visste om jag ville höra honom fräsa ben men han sa att han tänkt att jag "skulle få sova".
Jag fick två tabletter. Smärtstoillande och mot illamående. Klädbyte och några SMS åt olika håll och sen i stort sett direkt in till operationssalen efter ett EKG.
Lite prat och så medan jag fick något som liknade en tandläkarstol justerad runt mig. Benen blev fastspända och diverse apparater och sladdar sattes på plats.
Jag blev sövd 9.30 och vaknade 11.15 vad jag minns. Då låg jag i en vanlig säng. Lite dimmigt men också lite yrsel som jag inte kommer ihåg från förra operationen. Det ville inte riktigt gå över så det blev några lite veliga timmar. Ulf kom och sa att han kapat nyckelbenet en bit, rensat lite extra runt leden (eftersom det var jag) och gjort en del med bicepsmuskeln. Fyra hål.
Sen var det bara att vänta på att yrseln skulle gå över. Efter en stund skulle förbandet bytas innan jag fick gå hem och det krånglade lite för sköterskorna. Det var tydligen väldigt noga med steriliteten och den ena tog på sig handskar som låg förpackade sterilt. Petigt och hon hade för bråttom när hon sen skulle ta fram tvättlapparna och gjorde fel. Det var den andra sköterskan som skulle öppna den förpackningen så att hon inte kom åt utsidan. Nya handskar och sen kunde hon tvätta. Sen gjorde hon ungefär samma misstag igen när förbanden skulle på så det gick åt tre par handskar.
Ulf kom förbi när de höll på och sa att såren såg bra ut. Han sa att jag "kunde få jävligt ont" så han hade skrivit ut värktabletter som jag kunde hämta och sen fick jag en lapp med lite instruktioner.
Bilden är från senare när jag var hemma. Ett av hålen läcker lite verkar det som. 
Sen var det dags dags att gå hem trodde jag.
De hämtade lite kläder men jag fick inte ta på mig t-shirten själv utan fick hjälp. Den skulle sitta över förbandet och sen skulle jag ha ett kylande omslag som nästan ser ut som ett axelskydd men med is i. De satte på det och sen fick jag gå ut och sätta på mig resten av kläderna själv. Lite bökigt med mitella men det gick. Order att gå på toaletten och det var inga problem men när jag kom ut från toaletten slog det "vita molnet till" och jag insåg att jag kunde svimma. Illamåendet störde mig direkt men jag tog några steg ut mot sköterskorna och sa att nu snurrade det igen. De beordrade ner mig på en stol och ner med huvudet mellan knäna och sen fick de snabbt fram en säng som de fick upp mig på. Jag blev "dyngsvett" över hela kroppen men det släppte snabbt. Sen fick jag nog ligga bortåt en timme till innan yrseln var hyfsat låg. Jag hade rtingt till Ulla tidigare så hon satt och väntade men fick komma in. Innan sköterskorna ville släppa iväg mig fick jag sitta en stund i väntrummet och fick några glas fruktsaft.
Sen skulle de ta bort droppkanylen innan jag fick gå.
Lugnt?
Givetvis inte.
Blodet vällde rakt ut och det rann ner på golvet men sköterskan var snabb med att trycka till så det blev inte mer än ett tiotal droppar på golvet. Torka ren handen. Torka igen och sen ett slags tryckbandage och jag var klar.
Jag fick gå!
Ulla litade inte riktigt på mig och stödde mig hela vägen.
Vi åkte till apoteket i Torsby, parkerade och gick in. Jag var tvungen att hämta det personligen för det var morfinpreparat. Ulla stödde mig och jag var fortfarande lite yr.
Sen åkte vi till Sunne där Staffan väntade i min bil och han körde efter oss hem hit till Hannäs.
Jag fick dem att gå med på lite kaffe inan de åkte hem.
Strax efter de åkt kom Sofia och gjorde våfflor och paj. Jag fick snällt vänta i soffan.
Några hörde av sig på olika sätt så telefonen var det nästan ingen ide att lägga bort. 
När de höll på med bandaget glömde de att ta bort remsan runt handleden så jag var väl egentligen inte utskriven? 
Jag hade fått med två påsar till med vatten i till axeln. De skulle frysas så Sofia hade lagt in påsarna i frysen och bytte snabbt ut de upptinade mot nya kalla.
På¨med allt och med lite krångel fick vi på en kofta över allt och sen mitellan för att jag inte skulle vifta runt med armen i onödan. Sofia tyckte det var roligt att ta en bild. Särskilt med en ljuskrona och sen tyckte hon jag liknade T-Rex när jag försökte hälla mjölk i tekoppen. 
 
Koftan var i vägen så jag tog av den när jag skulle äta paj. Det kändes lite kallt så Sofia tog snabbt filten jag fått med från Torsby och la över axlarna på mig. En klämma och det fick duga.
Lite mer smärtstillande framåt kvällen och jag la mig så småningom. Sömnen var det dåligt med men drönandet ger väl lite vila trots allt. 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela