peterrojder.blogg.se

my world

Plockdag.

Publicerad 2018-11-01 20:47:27 i Dagen som gick,

En halvrörig dag där jag inte riktigt kunde bestämma mig vad jag skulle göra men det gick nästan i ett ändå hela dagen.
Lite trött start. För mycket tankar fortfarande.
Sen en hel del prat med Martin om hur vi ska stuva om ägande mm i aktiebolaget.
Sofia ringde och sa att hon fått ett bud från Diakrit om ny lön som svar på sin uppsägning. Hon kom och ville ha lite hjälp med att sammanställa årets uppdrag hittills. Sen räknade hon på hur det förslaget påverkar ekonomin.   
Hon gjorde mat också så det slapp jag.
När hon åkt till nästa fotografering tog jag och målade "musbrädorna" som jag grundade häromdagen. De ska sitta runt huset på källarväggen direkt nedanför fasadbrädorna som ett test för att se om det blir svårare för möss att ta sig in. Så de får bli gråa för att de inte ska synas så mycket mot Lecastenarna. 
Det gick hyfsat att måla dem utanför garaget utan alltför mycket skräp i färgen.  
  
Sen är det ju ett litet problem att dagarna är korta nu så de måste inomhus för att hinna torka. Enda vettiga alternativet med den längd som de har är garaget men det är fullt med två bilar och massor av annat.
Så de får ligga mellan biltaken.
 Nöden har ingen lag?
   
Tomas bil blir lite skyddad av en bräda men den andra kan det kvitta med.
Nästa målningsprojekt är de panelbrädor som är kvar att sätta upp. De måste grundas och sen målas en gång innan jag kan göra klart.
Jag bestämde mig för att pannrummet var en lämplig plats eftersom de inte är så långa. För att korta torktiden lite tände jag en brasa i pannan innan jag började så att det skulle bli lite varmare. Sen var det bara att kladda på oljan. 
Halvtrångt men det gick. Jag fick lägga ut dem efterhand.
Med lite tur går det att måla klart imorgon.
Lite mer mat och sen ut i garaget en stund. Jag kom i sista sekunden ihåg att ducka för brädorna och fortsatte med bromssköldsproblemet. Jag fick isär det ena navet igår och testade om det skulle gå med det andra. Med lite "milt" våld lossnade det navet också. En vecka med ny rostlösning varje dag hjälpte tydligen.
Hela problemet med att få isär nav och sköld beror på att jag vill ha navet från Tomas bil och bromsskölden från skrotbilen. Den svartmålade skölden är från skrotbilen och det som ligger ovanför navet är det som återstod av den gamla skölden.. Returfjädern för handbromsen ska sitta i skölden så det har inte fungerat på ett tag.
Nya tag i morgon om det inte blir en rundresa med Sofia hela dagen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela