peterrojder.blogg.se

my world

Trädgårdsarbete

Publicerad 2018-05-06 23:57:00 i Dagarna som gick,

3 maj.
Jag har klippt granhäcken till slut. Det borde varit gjort varje år sedan den blev satt men det har bara inte blivit gjort. Klippt två gånger förut om jag minns rätt så nu var det bara tvunget att hända något.
Den först satta delen var alldeles för hög och vildvuxen så jag får se hur den klarar sig nu när jag kapat den och klippt undan rätt mycket.
Jag körde undan alla grövre toppar direkt men det var en hel del ris kvar ändå som fick ligga några dagar.
 
4:e maj.
Det blev hallonhäckens tur idag. Som vanligt en trött och slö förmiddag men sen bestämde jag mig för att rensa undan en del av de gamla kvistarna bland hallonen.
När jag började fortsatte jag ett tag.
Och sen ett tag till. 
Så till slut hade jag i stort sett rensat undan allt som sklulle bort. Lite ogräs åkte med på samma gång.
Det blev några högar på flera ställen runt häcken.
Jag höll på till runt 20. Sen började det bli lite ruggugt så jag gick in och hamnade framför någon deckare.
5:maj.
Värk som stör men det får gå. Jag slöade bort halva dagen igen innan jag kom igång.
Städdag.
Jag körde undan det mesta av det jag klippt bort de senaste dagarna. 
Högen växte.
Först med hallonkvistarna
och sen resten av granriset.
Spåren efter lassen var ganska tydliga nu när gräset börjar växa.
Högarna har växt ännu mer när jag körde undan allt ogräs och alla brännässlor.
Ogräset låg runt häcken och när jag gick och krattade ihop det kände jag mig tvungen att rensa bort en del runt jorgubbarna på samma gång.
De fanns dår under allt gräs!
Jag måste gräva om det och byta ut markduken men det får bli till veckan.
När jag fått bort det mesta fick jag för mig att jag skulle börja med gräsmattorna och testade vertikalskäraren jag köpt. Det blev genast massor att kratta ihop till stora högar.
Jag körde bort en del och gick in för kvällen.
Sen har jag fortsatt nu idag och det blev ännu mer att köra bort.
Det blir inte särskilt vackert men kanske bättre om ett tag?
Fortsättning följer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela