peterrojder.blogg.se

my world

Pågående projekt

Publicerad 2018-05-27 23:19:00 i Dagarna som gick,

Jag håller på med lite av varje men det här får handla om justeringar av marken runt huset. Patrick skulle komma och hjälpa mig med kärrning av sand/stenmjöl men jag gjorde en del på dagarna innan dess. Först körde jag bara upp en del stenmjöl från borrningen i höstas och spred ut lite grovt på norrsidan. Jag röjde också bort en del gräs och annat först. Sen gav jag mig på sandhögen så att jag kunde köra dit en del sand också. Den får bli det sista justeringslagret så småningom.
När jag fått ut en del fyllde jag grus allra närmast väggen för att försöka se till att Platonmattan inte blr tätad längst upp. Några lass med stenmjöl fick ligga tills jag skulle kolla lutningarna.
Samtidigt höll jag på med västsidan. Där hade jag gjort lite mer och lutningen såg ganska bra ut men det skulle fyllas upp rätt mycket mer.
Jag hade inte fyll nästan något framför ingången och lutningen behövde förlängas längre ut från väggen.
Patrick kom och började genast köra upp kärra efter kärra med stenmjöl.
Solen gjorde att det var i varmaste laget för allt fysiskt arbete.
Flera kärrlass senare såg det ut så här.
Vi tog en paus med västsidan och gjorde i stort sett klart norrsidan för att få det lite svalare i skuggan.
Fler kärror och lite mer krattande och utjämning så började västsidan också se bättre ut. Vi kontrollerade och justerade lutningen med hjälp av långa brädor. 
När vi var ganska nöjda vattnade vi allt och klampade runt lite för att trycka till det. En kontrollmätning av lutningarna avslutade det hela och just nu ligger det lite och väntar på nästa steg.
Jag ska täcka allt med något vattentätt där jag ska lägga plattor och då måste det vara ganska plant och hårt så att jag slipper göra om det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela