peterrojder.blogg.se

my world

Hängränna på plats

Publicerad 2018-05-01 12:51:00 i Dagarna som gick,

Under helgen var Martin med flera här och han hjälpte mig att få dit hängrännan runt balkongen.
Bara 25 år efter att den borde varit på plats?
Det är inte så mycket att skriva om så det blir mest bilder.
Jag hade börjat lite med att plocka fram rännor och annat och nya rännkrokar var inköpta till kortsidorna. De flesta av de jag har är för långa för att få rännorna tillräckligt högt upp mot plåten. 
Vi började med att släpa fram två stegar Det var inte så mycket att luta stegarna mot men det räckte.
Först mätte vi lutningen och markerade för att kunna sätta dit krokarna.
På kortsidorna var det lätt för balkongen lutade lagom mycket. Samma avstånd hela vägen.
 
Skruvarna och krokarna var inte riktigt på humör så hammaren kom till användning för att få skruvarna att fästa. Sen var det skruvdragare som gällde. 
 
Mer mätning på framsidan för att få rätt lutning mot stupröret. 2 cm drygt tvärs över fick det bli. 
Lite lathet gjorde att vi inte flyttade stegarna så ofta och då blir det bra arbetsställningar. 
 
Vi slutade lördagen med att kapa och mäta hängrännan och hörnet men nöjde oss med att lägga den på plats. Det började bli kallt. 
På söndagen skulle det bli mat och annat på Tvärgatan i Kil så MoW drog iväg för att göra i ordning allt.
Jag började med den andra kortsidan.
De två första krokarna var lite bökiga för stegen fick inte riktigt plats mellan buske och hus. Lite väl lodrätt kanske men det gick. 
Sen flyttade jag stegen så att den kunde lutas mot hörnstolpen och satte dit de andra två krokarna.
Tomas tog några bilder på mig. Han gillar udda vinklar. 
 
TooJo åkte också iväg och jag övergick till att klippa klart hålet för stupröret i hörnbiten. 
Jag konstaterade också att stolparna till balkongräcket behöver bytas ut. Extrajobb som jag gärna sluppit.
När vi kommit hem efter att ha ätit och umgåtts fortsatte Martin och jag med att sätta dit den sista rännan och hörnbiten.
 
Lite krångel med skarvbitarna men det gick ändå ganska lätt att få allt i linje.
Sen var det dags att kontrollera om lutningarna blivit rätt.
Martin var snabb att testa med lite vatten för att se om det rann åt rätt håll.
Lite justering?
En aning i hörnet.
Och Martin klättrade ner nöjd efter att ha tömt vattenkannan och sett att det rann ut på rätt ställe.
Så allt fungerar så långt.
Nu ska bara stolparna och väggarna fixas till så att det ser vettigt ut. Det får nog bli något slags fönster på sidorna så att det går att sitta där även om det blåser.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela