peterrojder.blogg.se

my world

Mer garagetid

Publicerad 2018-03-04 00:17:53 i Dagarna som gick,

Slutet av veckan blev två dagar med mycket tid i garaget. CJX har inte varit så körbar nu på några veckor för fläkten har inte haft lust att fungera. Det började med att den bara gick ibland men sen slutade den helt och det blev både kallt och mycket imma på rutorna. Det var lite besvärligt att torka av rutorna hela tiden.
Inte helt trafiksäkert med andra ord.
Det ledde till att jag köpte en annan bil av grannen.
Men den ska ju fixas så på torsdagen körde jag in den i garaget för upptining. Lite senare på dagen började jag plocka bort det mesta i "akvariet" som de kallar det. Dammsugning och renblåsning gjorde att det var ganska rent när jag började. 
Innan jag tog ur fläkten testade jag om den gick. Den gick när jag anslöt den direkt till batteriet men den fick ingen spänning via kablarna. Jag letade vidare och hittade en bränd kontakt.
Jag var inte säker på om kontakten i sig var problemet eller om det kunde vara drivkretsen. Det kanske var fläkten trots allt? Jag bestämde mig för att bytra allt när jag ändå hade det tillgängligt. 
Så jag tog ut torkarmekanism och fläkt. Det är en del annat som måste lossas för att komma åt men jag hade ju gjort det förut när jag tog ur det på skrotbilen. Trångt och irriterande men det gick hyfsat med lite hjälp på slutet av Sofia. Hon fick vara min tredje hand ett tag.
Slutlig felsökning och hopsättning fick vänta till fredagen.
Så startläget på fredagen var:
 
Jag började med att ta isär och göra ren fläkten. Den fick vila på vindrutan till vidare.
Mer dammsugning och renblåsning nu när det torkat upp lite. 
Allt såg rätt ut förutom kontakten.
Den var för skadad för att använda så jag fick skarva in en annan som jag klippte lös från skrotbilen. Jag lödde ihop kablarna. De blev isolerade och tejpade till en gemensam härva innan jag fortsatte.
En liten bieffekt av det var att jag blev tvungen att laga en lödkolv. Den jag brukar använda var för klen så jag fick leta reda på den största jag har. Det visade sig snabbt (lite gnistor) att kabeln var så söndertorkad att det blev kortslutning i den och jag fick byta sladden.
Och det gick som vanligt inte utan vidare men det gick.
Sen var det "bara" att sätta ihop allt igen. Den som har dåligt tålamod ska nog inte försöka sig på att sätta dit fläkten på en 9000. Det var halvbökigt att få loss den men betydligt värre att få dit den igen.
Tryck undan AC/värmenehet åt sidan och försök haka dit fläktkåpan uppåt samtidigt.
Kul.
Och trångt.
Jag fick stå på knä ovanpå motorn för att komma åt.
Det krävdes många försök och en hel del lirkande. Lite blodigt för det finns en del vassa kanter runt om men det gick till slut.
Lite fusk för jag delade gummipackningen och trädde dit den i efterhand. Silvertejp är bra.
Jag satte dit en annan torkarmotor och när slangar och diverse el var på plats såg det nätan färdigt ut. 
En första test.
Fläkten och torkarna fungerar!
Återstår att se hur länge,
Lite plastbitar för att få det tätt uppåt saknas på bilden men de kom dit och sen fick jag hjälp med att få på huven igen.
En provkörning återstår.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela