peterrojder.blogg.se

my world

Pågående projekt. Ingången 2.

Publicerad 2018-06-12 00:47:00 i Dagarna som gick,

4:e juni
Jag fortsatte med reglarna som ska sitta runt fönstren. Det gäller att få till det så att det blir ganska likt huseets övriga fönster trots att det är en helt annan typ. De jag köpt är egentligen till uterum och ska monteras längst ut på väggen. Huset i övrigt har fönstren monterade innanför panelen så jag ska lösa det på likknande sätt.
  Först en stomme som passar för foder mm på insidan och sedan en förskjuten ram som sticker in 15 mm runt om. Den ska fönstret sättasi utifrån ochg skruvas fast i. Utanför det kommer panelen sedan att ligga kant i kant med fönstret med ett litet överlapp
 
Lite småtrixigt att komma åt när man är lat. Jag insåg sedan att jag har verktyg för att hålla fast saker som underlättar rätt mycket.
 
Södra väggens karmar var nästan klara när jag trtöttnade för kvällen. 

6:e juni
Jag började med att dra i lite mer skruv i hörnen. Tomas hjälpte till  och vi fick dit stommen för båda sidorna framåt..
 
Jag mätte upp och kapade till karmbitarna till framsidan. Det gtick lite fortare nu när jag gjort några misstag redan på de andra sidorna. Hål borrade och försänkte.
Patrick kom och tyckte han skulle klättra och skruva. Jag skulle hålla mig på marken och såga till det som behövdes.
 
Det flöt på bra och allt som behövdes för att få dit fönstren kom på plats. 
 
När det var gjort fortsatte jag med nederdelen och började med stommen för panelen. Jag satte också en regel  på insidan så att det ska gå att göra en väggfast bänk om det blir aktuellt. 
 
En vägg klar och det mesta tillsågat till resten.
 
7:e juni
Jag gjorde klart nederdelarna. Innan det går att göra mer måste jag ordna till plåtarna längst ner och under fönstren, 
 
Men det fick vänta till nästa dag.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela