peterrojder.blogg.se

my world

Dubbel personlighet?

Publicerad 2018-01-04 23:13:01 i Lite för personligt,

Ibland funderar jag lite på hur jag är.
Inte bara nu inför operationer och annat mer ovanligt utan rent allmänt.
Just nu beter jag mig delvis som om jag skulle upphöra att existera snart. Städar undan lite papper, gör klart en del småsaker, skriver ner en del och annat. Samtidigt beställer jag nya maskiner, planerar för danskurser, kommande jobb och kanske nån resa.
Personlighetsklyvning?
Jag tror inte det. Snarare ett resultat av tidigare upplevelser.
Jag insåg när pappa omkom att det kan gå fort och utan förvarning. Det var mycket jag gärna skulle ha hunnit säga men som aldrig blev sagt. Ändå var jag på något sätt beredd även den gången. Jag blev inte överraskad av att det hände om det nu går att uttrycka det så.
Men efter den händelsen fick jag ett behov av att röja bland mina papper och annat. Jag ville inte att någon akut skulle bli tvungen att försöka sätta sig in i  en hög med oordnade papper om något skulle hända mig. Ingen skulle behöva hamna i den situationen. Så jag förskte få lite ordning på deet mesta. 
Det har hänt flera gånger sen dess och varje gång inser jag att det är något jag borde göra hela tiden.
Vara beredd.
På det ingen tror ska hända.
Hjärtinfarkterna har säkert också spelat in men ändå lär jag mig aldrig.
Men jag har mer ordning än förr.
Jag känner alltid döden gå vid min sida brukar jag säga. Det kan missförstås men det har inget med rädsla eller sorg att göra. Bara ett faktum som jag accepterat.
Närvaron.
En märklig trygghet. Tvärt emot vad det kan låta som.
Och när jag säger att jag har en störande föraning så betyder det inte att jag tror det ska hända något särskilt. Det är nog min kropps sätt att göra mig beredd. Jag blir inte överraskad om det går snett på något sätt.
Jag vill nog inte att någon annan ska bli det heller kanske?
Så jag garderar mig lite som sagt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela