peterrojder.blogg.se

my world

Yrkesstolthet eller vad?

Publicerad 2018-02-11 13:29:00 i Dagliga tankar,

Jag hade gruvat mig lite för att ha kursen i analog elektronik även om jag väl vet att jag klarar av det. Det var inget jag egentligen såg fram emot utan jag såg det mer som ett sätt att få lite extrapengar som jag skulle kunna göra något roligt för.
Så på något sätt tänkte jag klara mig ígenom det. Helst utan att anstränga mig för mycket.
Sen ändrades förutsättningarna ganska mycket. Mycket större grupp än jag räknat med och till största delen var det en helt ny grupp av studenter med andra förkunskaper än tidigare. 
Jag blev tvungen att tänka om när det gäller kursinnehåll och planering.
Sagt och gjort.
Ny planering som dessutom måste anpassas till att laborationerna tar mer tid med fler grupper. Jag måste alltså stuva om i kursen för att hinna gå igenom teorin som hör till laborationerna i tid.
Tanken var ändå att det på något sätt "var något som skulle uthärdas" så att jag blev av med det. Jag kan inte förklara den känslan riktigt men det kändes mest som något jag åtagit mig och det skulle göras men det var inte särskilt roligt.
Schemat var heller inte roligt med olika salar varje gång men det ger ju motion.
Sen blir det på något sätt annorlunda när jag träffar studenterna.
Jag märker att jag faller in i yrkesrollen och funderar på hur jag ska få så många som möjligt att förstå det jag går igenom.
Pedagogik? Finns något trix?
Eller bara uppmana till frågor?
Fortfarande har jag känslan att det gäller att klara av veckans föreläsningar så att jag kan slappna av till nästa gång. Jag räknar veckorna som är kvar.
Men samtidigt störs jag av att jag faktiskt förbereder mig mer än på länge.
Varför? Jag kan ju kursen.
Eller kan jag det?
Det känns inte riktigt så.
Jag har nog släppt mer än jag trodde när jag lämnade huset i våras?
Eller om det bara är något slags yrkesstolthet som dyker upp? En vilja att göra åtminstone ett hyfsat jobb?
I vilket fall som helst så sitter jag och förbereder och funderar på hur mycket jag ska hinna på de ganska få timmar jag träffar studenterna.
Vad ska jag ta bort ur kursen?
Vad är viktigast och hur mycket tid ska jag lägga på att skriva rent material för webben?
Latheten ligger på lur men jag märker att den nog förlorar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela