peterrojder.blogg.se

my world

Bromsrör mm

Publicerad 2018-04-17 14:18:16 i Dagen som gick,

Tisdag 10 april
Jag bestämde mig för att byta bromsröret de tyckte var för rostigt på besiktningen. Det går från ABS-enheten som sitter längst bak i motorrummet ganska långt ner till bromsslangen vänster fram. Framhjulet måste av och batteriet och batterihyllan måste bort så att det går att få ner händerna.
Hjulet löst, innerskärmen borttagen, batteriet borta och halvvägs med att ta bort batterihyllan.
Batterihållaren är kvar på bilden men är lös och måste bort för att det ska gå att få ner händerna. 
När batterihyllan är borta hänger en massa kablar och annat i vägen.
Under den här röran sitter ABS-enheten till höger under huvudbromscylindern och dit ska jag nå för att byta bromsröret. Det går under allt och ut till framhjulet. 
Under skärmen går det ganska bra att komma åt när innerskärmen är borta.
Jag kunde konstatera att de hade rätt. Bromsröret var ganska rostigt och skulle nog inte ha hållit många år till.  
Röret satt fast och jag klippte av det för att få på en hylsa. Trots flera försök gick det inte ändå. Skulle jag bli tvungen att byta bromsslangen också?
Bromsoljan droppade så jag bestämde mig för att försöka på ett mer brutalt sätt. Jag testade med att lossa slangen och använda rörtänger för att orka vrida lös rörstumpen.
Det gick.
Så slangen fick bli kvar.
Det blev inga fler bilder efter det för jag var alldeles för kladdig av bromsoljan.
Sen var det inget speciellt krångel mer än att det tog en halvtimme innan röret behagade ta gängor i ABS-enheten. Liggande på mage som vanligt och det var trångt och svårt att se viken riktnng röret skulle ha men det gick til slut. Lite böjande och bockande och sen var röret på plats även i bromsslangen.
Jag bytte till sommarhjul när jag ändå höll på. Ett av de jag köpte i höstas var tomt. Det läckte mellan fälgen och slangen så jag fick det omlagt.
Nu ska den bara in på ombesiktning så kan resten av småproblemen lösas efterhand.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela