peterrojder.blogg.se

my world

Värmepumpen närmar sig

Publicerad 2017-10-25 16:56:45 i Dagarna som gick,

Allt klart med tillstånd och annat för att installera vämepump.
Så det är hög tid att göra i ordning pannrummet så att det går att ställa in den. Jag måste röja undan en del i rummen runt omkring också så att det går att komma fram.
Patrick flyttade undan en del av deras "flyttgods".
I pannrummet saknades en del av gipstaket. Det ska vara dubbla skivor och över tankarna tröttnade jag när jag höll på för att det var svårt att komma åt. Alla skruvar som rören hänger i ska passa i hål i skivorna och det är trixigt att få till. (Rören har inte varit rätt upphängde på många år!)
Men nu måste det ske!
Inte mycket att göra åt. Om det ska in ännu mer saker blir det ännu krångligare att komma åt så det är bäst att få det gjort.
Första skivan var enkel men sen blev det lite krångligare med rör och skruvar som var i vägen.
Som vanligt var jag lite för snål när jag kapade bort så vi fick justera bredden flera gånger. Patrick var tålmodig och var den som fick testa om det passade.
När det till slut gick att få dit den tyckte han nog att jag kunde rappa på med skruvdragaren och inte stå och fotografera.
De två skivorna fick räcka den dagen.
Sen började jag från andra hållet och satte upp en skiva själv. Vis av erfarenheten kapade jag så att det blev lite fritt utrymme runt om och då gick det lättare. Den sista skivan gjorde jag klar och hoppades att jag mätt rätt.
Patrick kom ner och vi testade. Det krävdes bara en liten justering för en skruv så fick vi med gemensamma krafter dit den,
Alla skruvar behövde justeras lite i höjdled och sedan kunde vi sätta fast rören mot taket.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela