peterrojder.blogg.se

my world

Pumpen är installerad

Publicerad 2017-11-21 12:52:40 i Dagen som gick,

Måndag 20:e november blev det klart. Värmepumpen är på plats.
De kom vi niotiden.
Tre man och ganska direkt tog de in pumpen. De snygga utsidorna tog de av innan de började dra in den. 
Jag hade varnat dem för trappan men de körde helt enkelt in med säckkärran. Alla tre hjälptes åt så tyngden blev väl lite fördelad över stegen. Det blev en blandning mellan att den rullade och gled ner: 
 
Och inget särskilt hände. Trappan höll!
Upp med den, vrid, tippa den igen och in genom dörren. 
 
 
Sen fick arbeta i fred utan att jag fotograferade. Det gick ganska fort och huset var fyllt av ljud under några timmar. De kapade rör och drog fram ledningar. Det var tur att jag röjt lite i innersta rummet för där skulle de fram med en ledning till en temperaturgivare på norrväggen.
Det blev en hel del nya rör och kranar. Jag vill ha kvar möjligheten att elda om det behövs så det ska gå att välja värmekälla.
Före - efter visar lite av vad de gjorde.
 
Så nu sitter det lite ny utrustning i "vedrummet" som jag måste vara rädd om de gånger jag eventuellt tar in ved den vägen.
Det blir nog inte ofta.
Pannrummet ser mer fullt ut nu och allt verkar fungera. Vattnet på golvet lär torka upp fort.
 
Vattnet är mest från värmessystemet som de var tvungna att tömma. Många element var ganska tomma efteråt och jag har luftat alla en gång. Det räcker inte för flera låter fortfarande. Termostaterna har nog också gjort sitt på flera av elementen men jag fick igång alla.
Nu är det bara att se hur elräkningarna sjunker?
Och betala 135.000 blir väl kanske tvunget?
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela