peterrojder.blogg.se

my world

Nu är det indraget i huset

Publicerad 2017-11-06 10:42:00 i Dagen som gick,

Idag på eftermiddagen kom han som skulle dra in slangarna i huset. Han backade in bilen bakom garaget för att slippa bära allt så långt. Sen började arbetet med att lägga upp slangarna på en ställning så att de gick att rulla upp.
Innan de stoppades ner i röret skulle de fyllas med kylvätskan för att inte flyta upp. En liten pumpanläggning ordnade det.
På med en vikt och sen fick en liten eldriven maskin mata ner slangarna.
När det var klart var det dags att lasta ur grävmaskionen.
Han började gräva vid huset och grävde sig utåt mot röret. Ungefär en halvmeter djupt vid väggen och djupare närmare röret.
Runt röret blev hålet lite större för att ge plats för kapning och anslutning av slangarna in till huset. Fibern går ganska nära så det går inte att gräva hur som helst.
Det sista fick rättas till för hand.
Nu ska röret kapas på rätt djup under markytan. För att skydda slangarna inne i röret trädde han in ett löst rör utanpå slangarna. Kapningen gick ganska fort.
Jag var allmänt ruggig så jag gick lite in och ut under tiden.
När jag kom ut nästa gång var slangarna förberedda och han hade börjat med att ta hål i källarväggen.
 
Rakt in och det blev två prydliga hål.
Slangarna som skulle gå in mot huset försågs med tätningar så att det skulle gå att skarva ihop.
Jag gick in en stund igen och snart var allt färdigt. Två olika slangar. Den sista biten som går genom väggen är isolerad för att undvika kondens och också tätad mot husväggen.
 
Skarven mellan de två olika slangarna hann jag inte fotografera innan den blev täckt med jord.
Sen blev det för mörkt att fotografera så när han grävde igen allt och städade undan höll jag mig inne.
Jag får komplettera med någon bild senare.
Måndag 2017-11-06
En avslutande bild.
Det kanske får bli en vända med en jordfräs till våren?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela