peterrojder.blogg.se

my world

Undervisningstankar?

Publicerad 2017-05-25 22:51:56 i Mest om böcker,

Jag har läst "Tänk om allt du vet om utbildning är fel" av David Didau.
En bok som många som jobbar med undervisning i någon form borde läsa och fundera lite över. 
Kanske inte minst de som arbetar som skolledare i någon form? De vet ju alltid vad som gäller?
Som jag toikar det är boken främsta syfte att få alla att fundera lite på vad de håller på med och varför.
Att våga ifrågasätta alla"sanningar" om ut- och inlärning.
Det vetenskapliga stödet för mycket av det som tas för givet är svagt enligt författaren. Han är särskilt kritisk mot flera av de olika sätt som utbildning utvärderas på och vad utvärderingarna används till.
Lita i stället på lärares kompetens och hjälp dem att bli bättre.
Det gör man genom att aktivt diskutera och ifrågasätta för att utvecklas.
Inte genom att betygssätta enskilda lekltioner.
 
Läs den.
Och våga ifrågasätta dina egna metoder! 
Jag har slutat undervisa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela