peterrojder.blogg.se

my world

Chicagoresan 1. Ditresan

Publicerad 2017-05-08 00:28:00 i Resor,

Planen var att vi skulle åka från Göteborg på onsdag kl 9.30 och sen från Amsterdam mot Chicago kl 11.40. Jag skulle ta tåget till Göteborg kvällen innan och sova över där.

Det började bra? KLM meddelade på måndagen att vårt bokade flyg från Amsterdam till Chicago var inställt. Beskedet var att resan skulle bokas om till Delta Airlines över Detroit och ta fyra timmar längre tid. Martin tröttnade och bokade om allt till torsdag i stället.

11:e maj
Eftersom jag redan bokat biljetter och Martin var ledig så jag åkte på tisdag kväll som planerat. Strax före Grums meddelade konduktören att någon lyckats fälla ett träd över kontaktledningen så vi skulle få vänta på stationen ett tag. Det skulle ta 20-30 minuter. Sen gick det kanske 10 minuter innan han sa att det tyvärr skulle ta längre tid och att vi var tvungna att lämna tåget för det skulle göras strömlöst. 
Så alla gick av.


Inte så mycket att se på stationen i Grums? 
Utsikt mot Göteborg.
Inga tåg i sikte.
Tågpersonalen blev ganska snart hämtade med taxi. Vi skulle få åka buss.

Det kom en buss efter ca 45 minuter men den tog bara de som skulle till Trollhättan eller kortare. Chauffören var tvungen att hinna hem innan hans arbetstimmar tog slut.

Efter att vi väntat utomhus en dryg timme kom en andra buss och det blev bussfärd till Gbg. Det rullade på men han körde lite fel på slutet för det var lite märkligt skyltat runt stationen vid alla ombyggnader. Vi var till slut framme 21.15. Tåget skulle varit framme 18.45.
Martin och jag hade en sms-dialog om när jag skulle ringa. "M: Ring när ni passerar rondellen. Jag: Det finns ingen rondell på E6:an. M: Jo. Vid bron. Jag: Nej det gör det inte men jag ringer vid bron." Han dök i alla fall upp och hämtade mig och dagen avslutades med lite mat och speltittande.

12:e maj
Onsdagen blev en lugn dag i Göteborg med lite drällande på stan och en fastsättning av ett dörrstopp. Martin och Wajihas planer för bilparkering och annat sprack ju när resan blev flyttad en dag men det löste sig.

13-14
Bil till Landvetter i full snöyra. Det var ganska blött när vi kom fram.
Planet till Amsterdam var i tid! 
I Amsterdam bytte vi till en större version.
Planet till Chicago startade visserligen en halvtimme sent och det varade hela resan men för övrigt flöt det på. Kö och lite personal vid landningen så det tog en stund. Några passagerare kollades tydligen noga men när vi väl kom fram till tullkontroller mm så var det i stort sett bara att passera efter fotografering.
Polisen som stod vid utgången hade bara bye, bye som kommentar. 
Martin ringde Tomas och han beställde en taxi. 
Det tog ett tag innan den kom så vi beundrade utsikten under tiden. Många polisbilar och mycket taxitrafik som passerade innan vår bil kom.
När taxin väl kom visste föraren inte riktigt vart vi skulle trots beställningen. Men det gick ju att läsa papper och programmera GPS samtidigt som man väljer fil och annat i 60 miles så det fungerade. Fem filer med filkryssning i 80 miles och lite oklart vilken fil och vilka bilar som kör vart och i vilken hastighet är väl mest en vanesak antar jag? Vi var i alla fall framme i Lake Forest strax efter 3. Vi bar in väskor och annat i Tomas poolhus.

Sen blev vi bjudna på mat och kom i säng vid 8 lokal tid. Halvtrötta för det motsvarade för oss just då 3 på natten.
Sen vaknade jag 2.30.
Onödigt tidigt kanske? De andra kvicknade till framåt 6.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela