peterrojder.blogg.se

my world

Mera trappor?

Publicerad 2017-06-22 00:20:00 i Dagen som gick,

Slö morgon och sen funderade jag på om jag skulle ge mig på bilarna.
Jag klipper gräset först tänkte jag. Det måste göras och det blir regn på fredag.
Sagt och gjort. Det tog drygt en timme.
Matdags.
Sen hade jag ingen direkt lust att hålla på med oljekylarna så jag bestämde mig för att kapa till några trappsteg till trappan framför grovingången.
Jag jämförde de vangstycken jag köpt med den gamla trappan och höjderna stämde ganska bra.
Översta steget har jag alltid tyckt är lite för smalt så det vill jag ha bredare (=djupare). För att få till det bestämde jag mig för att förlänga det översta steget på vangstycket så att tre plank får plats.
Dags att kapa plank!
Det blev två bitar över på 120 cm från förra projektet. Det är en bredd som går att använda så det var enkelt att kapa till några till i samma längd. Sammanlagt sju stycken behövdes för att få fram de tre steg jag tänkt mig. 
Sen kapade jag två bitar för att förlänga översta steget och alla var klara.
Sen var frågan hur det skulle gå till att få fast förlängningen på vangstyckena?
Lim?
Svårt att limma tryckimpregnerat?
Skruv? 
Kanske men risk att det inte blir tillräckligt stumt.
Jag provar med lim och skruv!
Epoxilim och några skruv borde hålla.
Borrade, blandade lim och skruvade ihop. 
Klart så långt.
Jag får fundera lite till på om det behöver förstärkas på något sätt.
Tyvärr gjorde jag också något som kommer att kosta mig en del.
Jag vet att man inte ska göra det men jag öppnade en kork med tänderna.
Och bet sönder en tand. 
Klantigt men sant så det blir en helt onödig bi(t)verkan av trappbygget.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela