peterrojder.blogg.se

my world

Gips i garage påbörjat

Publicerad 2017-12-16 23:39:44 i Dagarna som gick,

Vi var lite optimistiska i början och satte upp en hel odelad skiva. Vi tyckte det var smart och borde gå fortast. Det var inte direkt lätt att lyfta den på plats så sen provade vi lite olika metoder att lyfta nästa skiva. Ingen var direkt bra så vi bestämde oss för att halvera alla skivor i fortsättningen. Då blir det halva vikten och samtidigt betydligt lättare att rikta in så att de hamnar rätt. Första raden är bara rakt fram utan några hål och kommer att bestämma hur alla andra riktas in.
Trots det kom en skiva lite snett men inte värre än att vi struntade i det och fortsatte framåt.
Första dagen satte vi upp fyra skivor så det var knappt två meter kvar på första raden. Det är symmetriskt åt båda sidor sen men lite krångligare eftersom det sitter uttag på flera ställen och hålen måste hamna rätt.
Sen är det ju ett litet problem att vi måste flytta runt allt möjligt som står i vägen. 
  
Vi gkapade stödet för skivorna när vi bestämde oss för att hantera halva i taget och skruvade samtidigt fast "lyftpinnen". Efter ett tag blev de bättre flyt i monteringen och vi hittade en metod där jag höll stödet en liten bit under taket och Patrick lyfte skivan direkt upp ovanpå stödet. Patrick höll balanden och jag lyfte sen den sista biten och kämde fast den mot taket. Sen tittade jag i stort sett på när patrick fäste de första skruvarna. 
En koll av att riktningen var rätt och skarvarna såg bra ut innan vi satte i fler. 
Oftast fick jag dra i några i andra änden av skivan innan jag hoppade ner och började med nästa skiva. 
En del skruvar var lite dummare än andra.
En och en halv rad klart när vi inte hade tid med mer. 
Fredagen var jag och Sofia på turne till fem olika Elgigantenbutiker. Kungsbacka, Sisjön, Backaplan, Partille och Borås. Det blev 66 mil och tog lite över 17 timmar innan det var klart.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela