peterrojder.blogg.se

my world

Bilmekande igen

Publicerad 2017-08-26 22:48:00 i Dagen som gick,

Jag började dagen med att skala klart de äpplen jag hade kvar och kokade mos. Allt för att kunna hålla på med bilen sen utan att behöva känna dåligt samvete över äpplena.
Bilen var redan upplyft och stod förberedd i garaget. Alla skruvar och skarvar var renborstade (nästan) och behandlade med rostlösning.
Det visade sig efter några rullningar fram och tillbaks under bilen att jag behövde ta av höger bakhjul men handbromsen är ju fixad så det gick lätt.
Besiktningen hade klagat på böjen på det längsgående röret där det kommer fram bakom tanken. 
Rosten har gjort sitt.
Originalröret var slut. Jag har bytt det andra längsgående röret tidigare och vet att det går ända fram till motorrummet med många krångliga böjar.
Eftersom alla fusk är tillåtna (utom de dåliga) så skarvade jag röret den gången och bytte bara en del för att slippa gå ända fram. Så jag gjorde likadant den här gången.
Det är lite svårt att komma åt längre bak så jag kapade röret strax framför tanken och bytte därifrån fram till skarven bakom tanken. Jag problem med att få lös det gamla röret i skarven men det löste sig med kapning, vanlig hylsa och lite muttrande. När jag lossade röret visade det sig att det var ännu sämre lite längre fram bakom bensinfiltret. Det tålde inte att böjas utan gick av.
Sen är det ett litet problem att rören är klamrade uppe bredvid bensintanken och för att komma åt den delen av röret måste tanken lossas. Den behöver inte tas ner helt men måste kunna flyttas lite åt sidan. Det rasar ner ganska mycket grus och annat men annars är det "bara" att lossa muttrarna som håller banden runt tanken. 
Det nya röret är av koppar och ganska lätt att böja till och få på plats även om det är ganska trångt och lite småbökigt att klämma in det på rätt ställen och få in det i hållarna. Skarvningen kräver ju att rören kapas rätt och det är också lite småpyssligt att få till. Det verkar i alla fall fungera och det syns inget läckage.
Bakom tanken var det bara att sätta ihop det. 
Tankbandet gick att få på plats med lite hjälp av domkraften och sen var det bara att sätta på hjulet och släppa ner bilen. Det som återstår är luftning av hjulet.
Alltid lika underligt hur mycket verktyg jag lyckas släpa fram.
Jag har ändå hängt tillbaks några som inte behövde göras rena.
Sen är det som vanligt upplysande att ta en titt i spegeln när jag kommer in. 
Bromsolja är inte något jag vill ha kvar på huden längre än nödvändigt så händerna hade jag redan tvättat några gånger. Sen sköljde jag av huvudet, duschade och tog huvudet flera gånger till.
Jag hade grus runt ögonen ändå såg jag när jag tittade i spegeln igen.
Det gick att torka bort.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela