peterrojder.blogg.se

my world

Glömsk, tankspridd eller begynnande dement?

Publicerad 2016-05-03 00:35:54 i Fria tankar,

Flera gånger på sista tiden har jag märkt att jag inte känner igen vad jag skrivit om jag läser det några dagar senare. Det har oftast gällt sms eller mail.

Nu menar jag inte att mina fingrar ibland går i otakt eller att telefonen föreslår de mest märkliga ord om jag inte ser upp. Det ger oftast ganska synliga resultat och påverkar inte innehållet utan gör bara att det blir mer svårläst. Ibland rentav roligare. Jag har t ex några gånger tryckt på sänd i stället för backsteg och då kan det bli ganska fel.

Jag menar att jag i stort känner igen innehållet men inte hur det är formulerat. Det känns inte som det jag minns att jag skrev. Eller som det jag trodde att jag skrev.
Några gånger har det gällt även det jag skrivit här och det mesta jag skriver här har jag ändå läst igenom flera gånger så jag borde ha det i ganska gott minne. När det gäller mer genomtänkta texter redigerar jag oftast om det flera gånger. Det tar längre tid än att skriva själva innehållet. 

Ändå kan texten ibland kännas främmande en tid efteråt.

Så frågan är vad det kan bero på?
Håller jag på att bli allmänt dement så att jag inte minns vad jag gör?
Är jag stressad? Eller är jag bara allmänt tankspridd och förvirrad?
Jag tror inte det.
Kan det kanske vara så enkelt som att jag skrivit något och ”publicerat det” innan jag tänkt färdigt? Jag fortsätter mer eller mindre medvetet att fundera på formuleringar och annat och det är de senare versionerna jag minns?
Inte alls otänkbart när de gäller mig.
Lite riskabelt i så fall.
I huvudet har jag redan ändrat det jag skrev men jag har inte rättat till det skrivna!
Vad händer om någon svarar på det jag skrivit eller vill diskutera innehållet?
Nu brukar jag kontrollera hur jag egentligen formulerade mig i efterhand om det blir aktuellt.

Men tankarna kanske går vidare?

Sms och mail är lite annorlunda.
Där är väl vitsen med till stor del just att det går snabbt och lätt att skriva eller svara på meddelanden.
I de fallen lägger jag kanske inte alltid tid på att tänka över mina formuleringar så att det blir helt klart vad jag menar? Ens för mig själv.
Kortfattat och snabbt.
Det kanske går för fort ibland med risk att det blir fel uttryckt? Det är svårt att ta tillbaks något man skickat iväg och inte ser hur det tas emot. Vid vanliga samtal märker jag ju oftast om något blir fel och kan rätta det direkt.
Ibland när jag läser mina sms har jag upptäckt helt felaktiga ord och saknade tankegångar som borde varit med för att det skulle bli begripligt.
Det går inte alltid snabbt och lätt att rätta till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela