peterrojder.blogg.se

my world

Personlighet?

Publicerad 2016-03-11 16:12:46 i Fria tankar,

Hur är det med någons ”personlighet”?
Är den medfödd? Eller förvärvas den och ändras hela tiden under livet?
Finns det något som är utmärkande för en viss person eller varierar det med omständigheterna?
 
Jag har varit med om flera personlighetstester och har varje gång ifrågasatt vad det egentligen är de kommer fram till. Beroende på hur jag väljer att svara har jag blivit klassad som allt från ”chefsämne” till något helt annat på samma test.
Men jag kanske har multipla personligheter?
Det jag vet är att jag beter mig helt olika beroende på vilken roll jag har. Som chef, lärare, förälder osv har jag inte samma uppgifter och hanterar situationerna på olika sätt.
Det gäller väl alla?
Då säger många att man har en viss personlighet i grunden som är genomgående oberoende av vad man håller på med.
Kanske det.
Hur vet man vilken det är i så fall?
Och spelar det någon roll om man vet det?

Jag vet att jag kan ta olika roller om jag har lust och jag kan i viss mån distansera mig från mina egna åsikter när det behövs.
I en diskussion kan jag ibland välja att ta upp olika saker bara för att jag tycker det måste diskuteras oberoende av vad jag själv tycker.
Bara för att jag anser att de är viktiga.
Många tror då att jag anser det ena eller andra och har svårt att skilja sakfrågorna från mig som person.
Varför det nu skulle vara viktigt för sakfrågan att veta vad min personliga åsikt är?
I andra fall handlar det kanske just om min åsikt och då är det annorlunda.

Men åter till ursprungsfrågan.
Jag tror inte på enbart arv när det gäller personliga egenskaper.
Har jag en grundpersonlighet som jag fått från mina föräldrar och av min uppväxt?
Vilken är den i så fall?
Hur skulle de som känner mig beskriva mig?
Eller beskriva hur jag är?
 
Har den ändrats?

Vill jag veta det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela