peterrojder.blogg.se

my world

Omstart?

Publicerad 2016-03-02 00:12:00 i Mest om böcker,

Det kanske är dags att börja skriva lite igen?

Varför?
Mest för att rensa ut lite tankar och se om det kan leda till en ny syn på saker och ting. Byte av referensramar kanske? Paradigmer.
Den direkta orsaken är att jag håller på och röjer bland papper och annat och har hittat anteckningar från sex-sju böcker som jag läst.
Som jag aldrig skrivit klart så det kanske är dags.
Det är ett bra tag sedan det skrevs så det blir nog inte helt lätt att formulera klart de tankarna.
Å andra sidan kanske det har klarnat lite när tiden gått?
Men jag får nog börja med något nyare.
Det senaste halvåret har jag läst ungefär en bok i veckan. Långa perioder har det mest varit romaner/deckare men jag kommer att hålla mig till de mer ”allvarliga” böckerna.
Så för att komma igång börjar jag med något kort om de två senaste jag läst.

Något underligt intresse fick mig att låna böckerna ”Samtalsmetodik” av Anders Engquist och ”Sluta älta och grubbla” av Olle Wadström. Främsta anledningen var nog att de stod bland nya böcker på biblioteket. Jag kontrolläste inte så noga men insåg sen att båda egentligen handlade om olika typer av terapi.
Utan att gå in på några detaljer verkar författarna vara överens om att frågan ”Varför” sällan leder framåt i ett samtal. Den leder oftast till olika försök till bortförklaringar eller helt enkelt till tystnad.
Orden ”Vad?”, ”Hur?” eller ”Vad menar du med det?” öppnar på ett helt annat sätt upp för fortsatt samtal.

Sen är det en helt annan sak att man aldrig ska tro att man helt objektivt kan förstå vad någon annan menar eller känner men ett bra samtal kan vara en bit på vägen.

Om man har en tendens att älta sina problem eller ägna sig åt grubblerier hjälper det inte att försöka hitta förklaringar eller trösta sig själv. Det är mycket bättre att tänka tankarna fullt ut.
"Vad är det värsta som kan hända?"
"Och vad händer då?"
Var beredd på det värsta så blir allt annat bättre.

Fortsättning följer

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela