peterrojder.blogg.se

my world

Om relationer

Publicerad 2016-03-25 23:08:00 i Mest om böcker,

För ett bra tag sedan lästa jag boken ”Hur svårt kan det vara” av Mia Törnblom. 

Den handlar i huvudsak om relationer på alla nivåer. Till sig själv och olika krav. Till sin partner, barn, ”bonusbarn”, föräldrar med flera.

Nu är det länge sedan jag skrev mina anteckningar så jag rensar bort en del och försöker sammanfatta så gott det går. En ganska fri tolkning. Det lär bli en del upprepningar av vad jag skrivit tidigare eftersom ”alla” författare har vissa gemensamma åsikter om hur man bör bete sig.

I alla relationer handlar det om man har olika förväntningar och prestationskrav och att kunna hantera kommunikation och utmaningar.
När det gäller kommunikationen är det viktigt att hitta balansen mellan att stå för sina åsikter och kompromissa. Att säga vad man vill, lyssna och diskutera.
Att kunna se sin egen del när det blir gräl eller konflikter.
Att vara noga med att skilja på person och sak.
Att känna att man duger som man är men också kunna ta kritik och våga gå emot rädslan för att kunna få en ny självbild.
Eller våga strunta i kritiken. Det är viktigt att leva som man lär.

Dit hör också att älska andra som de är trots ”deras brister”. Att inte försöka göra om andra efter något slags idealbild. Att dela med sig och vara generös.

Men om man nu vill förändra relationen? Hur kan man leda sig själv mot nya mål?
Ska man tvinga sig?
Det fungerar nog dåligt. Det är viktigt att anta de utmaningar man ser och att vara villig att göra ansträngningar mot realistiska mål. Om man ska sätt upp mål för förändringar måste de vara smarta i meningen att de ska vara specifika, mätbara, attraktiva och tidsbestämda.
Och realistiska som sagt. Mål som är orealistiska ökar bara frustrationen.
Var ärlig.

Hur tar man då kloka beslut? Det är lätt att känna otrygghet.
Vi kan ta bortåt 10000 beslut en vanlig dag så man måste kunna ändra sig om något blir fel. Särskilt när besluten påverkar andra.
Det är viktigt att komma ihåg att vi inte är det vi gör. Men vi kan bli våra misstag.

Man kanske ska reflektera över vänskap/relationer?
Hur uppfattas jag?
Hur vill jag vara? Vad vill jag vara mer av?
Vilka personer är viktigast för mig? Vet de om det?

Kommunikation.
Är vi själva norm? Det är alldeles för ofta utgångspunkten. Det handlar om mig.
Risken är att man svarar på frågor som för att se sin egen del.
Lyssna!
Ofta tror man att man vet mer om den andra än man gör. Man har förutfattade meningar om vad den andra tycker och tänker och tror att den andra vet och förstår.
Varför det?
Alla är inte lika så man kan inte förutsätta att andra resonerar som man gör själv.
Lyssna! Och känn efter.

Vad kan man prata om? Var går gränsen?
Glädje och sorg? Döden och livet? Depression, sjukdom och andra svårigheter?
Jag anser att I en nära relation måste man väl kunna prata om det mesta?

Det sägs att bara 30% av kommunikationen är ord. Resten är kroppsspråk.
För mig är det ganska uppenbart. Sen är jag själv kanske överkänslig för det som inte sägs med ord.
Det betyder i praktiken att det här är ett ganska dåligt sätt för mig att kommunicera på om jag verkligen vill nå fram till någon. I alla fall om jag vill veta att jag når fram.
Jag ser inte reaktionen på vad jag skriver.

I alla relationer gäller det att våga vara lycklig.
Att lägga kraften på det man kan påverka.
Att känna glädje.

Några tankar blev kvar efter boken.
En var att det nog är ganska vanligt att man mer eller mindre medvetet försöker göra om varandra till något man vill ha. Ganska underligt egentligen för då är ju partnern/vännen inte längre den man blev intresserad av?
En annan var att det nog underlättar i alla relationer om man är medveten om sina egna brister.

Efter att ha läst boken skrev jag upp några saker som hon tyckte man borde försöka svara på:

Jag är lyckligast när …
Jag blir arg för …
Jag har svårt för att hantera …
Jag önskar …
Jag blir ledsen när …
När jag blir arg så …
Jag skulle göra vad som helst …
Mitt starkaste minne i livet är …
Min starkaste egenskap är …
Jag har väldigt svårt för att …
Jag behöver träna på att ...
Jag har svårt för att våga …
När jag är ensam så ….

Kanske jag är lite bättre på att svara på de sakerna nu än för 30 år sen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela