peterrojder.blogg.se

my world

Om lycka

Publicerad 2016-03-08 23:45:15 i Fria tankar,

Hur definierar man lycka?

Jag sökte på Wikipedia och några lösryckta avsnitt säger:
Lycka är en känsla av varaktigt välbehag. Lycka är ett belöningssystem som används för att premiera ett leverne i vilket våra behov tillgodoses. Exempel på några faktorer som har långvarig effekt för hur lyckliga vi känner oss är personlig status och respekt från andra människor samt att ha ett fördelaktigt utseende. En majoritet av befolkningen anser sig vara lyckliga. Något som kan tyckas lite motsägelsefullt är att de flesta även tror sig vara lyckligare än de flesta andra.
Lycka kan identifieras med känslor som sinnesro, glädje, njutning, välbehag, etc.
Lycka är något man finner i sig själv, genom att vara nöjd över den man är. 

Vart tog känslan vägen?
Jag kan möjligen hålla med om den beskrivningen för ”vardagslycka”. Att man är tillfreds med livet.
För mig är lycka något mycket mer.
Lycka för mig hör ihop med speciella tillfällen. Det kan vara något jag lyckats med men de viktiga gångerna är alltid något som har med relationer att göra på något sätt.

Om jag skulle välja några tillfällen i mitt liv där jag känt vad jag menar med verklig lycka så skulle det bli när mina barn föddes. En lång väntan fylld av förväntningar blandat med lite rädsla att allt inte ska gå bra var över.

Vårt barn är fött och allt gick bra. 
Det går inte att beskriva lyckan av att hålla en nyfödd dotter eller son i sina armar. Inte med ord.
Om orden ”fylld av kärlek” betyder något så var det vad jag kände då.
Både till henne som födde vårt barn och till denna nya lilla människa.
Jag kan inte förklara den stilla bubblande lyckokänslan. Ett ögonblick i mitt liv som har sitt eget skimmer som jag inte glömmer. Att veta att jag delar det med kvinnan som trött ser på mig och barnet i mina armar.
Fridfullt.
Något mer gemensamt än ett barn kan jag inte tänka mig.

I samma ögonblick vet jag att jag utan att tveka skulle vara beredd att riskera mitt liv för dessa två människor.
Det vetskapen är också ett slags lycka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela