peterrojder.blogg.se

my world

Längtan eller saknad?

Publicerad 2016-03-08 20:04:11 i Fria tankar,

Jag har funderat lite på skillnaden mellan orden längtan och saknad.

Vad är positivt eller negativt?
Saknad betraktas väl ofta som något negativt i den meningen att det är något man inte fått av det man vill ha? Och kanske inte heller tror att man kan få?
Men att något saknas betyder inte nödvändigtvis att man känner saknad?
Om man saknar problem i sitt liv? Känner man saknad då?

Längtan betraktas väl å andra sidan oftast som något positivt. Man vill ha någon eller något som ska göra livet bättre på något sätt. Man ser fram mot något. Vår, värme, semester, kärlek  …..

Men man kan väl längta efter det man saknar?
Man kan kanske längta efter problem om livet är för enformigt?

Vad är saknad eller längtan för mig?
Jag är nog ganska defensiv och försöker att inte gå att längta för mycket efter saker för att slippa bli besviken.
Om jag ska säga att jag känner längtan efter något så har det väldigt lite med yttre saker att göra. Det handlar på olika sätt om personer jag bryr mig om.
En sak jag kan känna saknad efter är att vakna på morgonen och veta att det finns någon bredvid mig Någon man kan säga god morgon till. Känslan att veta att jag bryr mig om den personen och denna någon också bryr sig om mig.
Den känslan är ett positivt minne men om jag känner alltför mycket längtan efter det så blir det snarast negativt.

Så då är jag tillbaks där jag började.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela