peterrojder.blogg.se

my world

En halvflitig dag.

Publicerad 2016-06-28 23:52:47 i Dagen som gick,

Trött start på dagen som vanligt.
Sen kom jag trots allt igång och fick en del gjort.
Jag bytte knivblad på gräsklipparen och klippte gräset.
Den har klippt väldigt ojämnt ett tag nu och gräsmattan har blivit randig. Bladen hade blivit skadade av stenar jag kört på så de var både böjda och slöa. 
De blad jag satte dit idag var också utbytta för att de klippte ojämnt men var ändå mindre skadade.
Jag borde ha bytt bladen för länge sen men jag var tvungen att rikta och slipa bladen innan bytet och det har jag gått och dragit på ett tag. Mer verktyg och våld så löste det sig.
Nu ser gräsmattan riktigt jämn ut jämfört med de senaste veckorna. 
När jag ändå var igång planterade jag de blommor och buskar som var kvar i olika krukor. Det blir nog tillfälliga planteringar men de måste ur krukorna innan de dör.
Sen tänkte jag fortsätta med altanen men ångrade mig snabbt.
Getingar!
Två bon på olika ställen där jag tänkt snickra lite. Både under takutsprånget och under golvet. 
Vad göra?
Gammal kunskap sa att det är säkrast att hålla sig på avstånd och angripa dem indirekt.
Så jag drog ut slangen från dammsugaren. Den räckte precis fram när jag drog den genom köksfönstret.
Attack!
Jag sög först upp större delen av deras bon och sedan de flesta av getingarna.
Återstår att se om de som ännu lever förstår att jag inte vill ha dem där.
Annars får det väl bli mer sugande. Jag tänker inte krypa in under altanen och dela utrymmet med några getingar. 
 
Vi får se i morgon.
Det finns mycket annat att ta tag i om altanen fortfarande är en riskzon.
 
De första rosorna är på väg att blomma över. Då kanske jag kan komma mig för med att klippa ner dem? Det borde jag nog göra men nyponen är också fina. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela