peterrojder.blogg.se

my world

Garagejobb

Publicerad 2016-04-01 20:54:18 i Dagen som gick,

Idag bestämde jag mig för att inte byta motor i min 9-5:a som jag tänkt. Inte direkt i alla fall.
Turbon som sitter på motorn kärvar och jag ska testa med att byta ut turbon först och se hur motorn verkar då. Om den fungerar som den ska kan jag köra ett tag för att se hur bilen fungerar innan jag sätter i den nya motorn. Jag vet inte hur de växellådor jag har liggande är så då hinner jag kanske låta nån se på dem och göra i ordning hela drivkedjan innan jag byter. Koppling, bränslepump och annat har jag också nytt liggande så jag kanske ska hitta en nyare kaross?
 
Jag plockade fram en nästan oanvänd turbo jag köpte för ett tag sen.
 
 
Den gamla sitter lite trångt under grenröret. 
 
 
Sen visade det sig att det mesta satt så hårt fast att jag fick plocka bort lite mer än jag tänkt mig. Rören till vattenkylningen sitter lite dumt till så turbon är i vägen om man inte tar bort lite rör och annat till vänster i bilden. I vilket fall som helst fick jag lös allt efter lite muttrande och nu ligger båda turboenheterna på golvet. De verkar vara lika.
 
 
Jag gav upp för dagen. Lte slangar. rör och annat ska flyttas över innan jag sätter dit den nya i morgon.
 
 
Det är mer plats nu när delar av insuget är borta men det tar ju en stund att sätta tillbaks det jag fick ta bort.

Jag tyckte det var lätt när jag bytte på Tomas bil men då var grenröret borttaget och det gör stor skillnad. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela