peterrojder.blogg.se

my world

Plockdag

Publicerad 2019-01-05 19:35:50 i Dagen som gick,

Upp strax efter 8 trots att jag var trött.
Lite plock på förmiddagen med adventsstjärnor och annat men sen gick jag ner i källaren och skruvade loss fler delar till underredet på skrivbordet.
Jag hittade en fot till igår men jag hittade inte fler så det saknas ändå fötter till benen. Något slags gummifötter borde gå att använda om det fanns något tillräckligt tjockt att få tag på. Jag la en stund på att leta på nätet men ingen av de lokala kedjorna verkade ha något som skulle kunna gå att använda.
Så jag tänkte bara "jag gör några i trä". Det borde gå lika bra.
Sagt och gjort.
Jag letade reda på en lagom tjock bräda. 
Originalfoten var ungefär 6 cm. Jag bestämde mig för att göra dem lite större och märkte ut var jag ville ha styrhålen. 
Det första hålet var bara för styrning och jag borde varit noggrannare med att få det lodrätt. Allt annat beror ju på riktningen på det hålet.
Jag behövde försänka hålet på ena sidan så att jag kunde använda vanliga bultar för att fästa foten.
Sen var det bara att fräsa ut fötterna med en hålfräs. Det styrde lite dåligt.  
Jag körde från båda håll och det kom inte riktigt i linje. 
Det syns också att hålet som borde varit i mitten hamnade lite snett när jag borrade upp det för bulten. Så jag fick slipa och justera lite för att få dit bultarna.
Nu återstår det bara att testa om de duger. 
Det får bli på måndag då jag ändå ska in till Karlstad för besöket hos allergiläkaren.
För övrigt har det inte blivit mycket gjort idag. De flesta adventsstjärnorna är nedtagna. Kvar är de på hallen uppe och jag väntar nog till i morgon med att ta ljusstakarna på framsidan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela