peterrojder.blogg.se

my world

Eljobb? Eller bara gammalt mekande

Publicerad 2019-02-09 23:20:00 i Dagen som gick,

Nu har jag vaknat tidigt två dagar i rad och sovit mer eller mindre i sträck? Visserligen bara sex timmar men ändå.
Jag vet inte vad som ändrats men det skulle vara bra om det fortsatte och ännu bättre om jag slapp tröttheten så fort jag sitter stilla.
Tråkväder idag. Ingen större lust att göra något ute.
Jag läste en del på förmiddagen och såg lite på tv. Knappt styrfart. Lite senare var jag en vända till garaget och källaren. Plockade lite och vattnade blommor mm.
När jag vattnade tyckte jag att jag såg en mus i garaget. Snabbt (?) letade jag fram tre fällor som jag laddade med ost och satte ut. Vi får väl se om jag hade rätt. 
Till slut kände jag bara att jag måste ta tag i några saker och bestämde mig för att börja med en del elproblem på CJX.
Jag tänkte börja med de två jag tror är de enklaste.
- Ljuset har ju slocknat lite slumpvis några gånger när jag kört.
Hur många gånger vet jag inte för jag märker det ju bara när det är mörkt men det har varit minst ett tiotal gånger. 
- Torkarna fungerar inte som de ska.
När jag försöker göra ren vindrutan fungerar spolaren men torkarna rör sig inte och intervalltorkningen fungerar inte heller. 
Jag började med torkarna.
Jag har gått igenom schemat tidigare och även letat lite på nätet och kommit fram till att det ska finnas ett relä som kan vara orsaken. Det skulle vara ett av de som sitter bakom säkringshållaren. "Bara att lossa två skruv och vika fram säkringshållaren så sitter de där. Det sitter en lapp som visar vilket relä som är vilket." 
Jag har ju delvis skrotat ner några 9000 så jag har rätt många relän och annat liggande. 
Enkelt.
Men jag hade något minne av att det inte är riktigt så enkelt. De hade t ex glömt att nämna att handskfacket måste tas bort först. 
Sagt och gjort.
Bort med handskfacket. Det gick ganska lätt även om några av de sex skruvarna sitter lite vrångt till.
Jag har ju diverse verktyg.
Säkringshållaren sitter mycket riktigt med två skruv.  
Den var bara att lossa och vika fram. Reläerna sitter snyggt bakom och lappen som beskrev placeringen satt på handskfacket.
Jag lossade spolarreläet och letade reda på ett annat.
Jag kollade numret, sattte dit det och tillbaks med allt. 
Det var lite pillrigt att få ihop ventilationskanalen men en lång skruvmejsel löste det.
Jag testade snabbt och allt verkade fungera.
När det gäller ljuset hittade jag ett relä i motorrummet som var märkt så att jag tolkade det som att det var ett huvudrelä för ljuset. Jag bytte det också men vet inte än om det är det som orsakar att ljuset slocknar. Det är bara att vänta och se om problemet är kvar.
För en gångs skull flöt det på utan några större problem så det var klart på en ganska lång timme.
Kvällen avslutades med att jag läste ut en bok samtidigt som jag såg på Melodifestivalen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela