peterrojder.blogg.se

my world

En helg i Sälen

Publicerad 2018-10-13 00:46:00 i Dagarna som gick,

Torsdag. Upp till stugan
Jag hade plockat fram det mesta på onsdag kväll så egentligen behövde jag bara duscha, åta och packa klart innan jag åkte upp till Ulla och Staffan till 10.30. Där blev det lite fika och sen bar det iväg .
Ett kort stopp för att köpa lite lax, rundtur i Malung och lite korv, matinköp, besök på Sixten Jernbergs museum och så småningom var vi framme vid stugan.
Vi packade ur bilen och åt lite innan vi åkte till Fjällkyrkan för att lyssna på musik. Vi var där en halvtimme i förväg men det var i senaste laget så vi fick sitta ute på kanten. De som spelade som skulle vara med på country-tävlingen på lördagen. Lite prat efteråt med bekanta till U och S och sen hem.

När vi tittade ut genom fönstret på kvällen såg vi att det kom lite blötsnö som frös fast. 

Fredag.
Jag sov oväntat bra.
En halvkall morgon. Det är väl lite överdrift att säga att marken var snötäckt men det låg ändå en del snö både på marken och taken.

  
Frukost med det mesta man kan begära.
Sen var det dags för lite planering. Två pass med country i Högfjällshotellet och lite rundvisning skulle det gå att hinna med under dagen.
Staffan och jag började med att se lite på montering av en utelampa på skjulet som skulle känna av när någon kom gående. Vi hann inte så långt för sen blev det en rundtur där jag fick se omgivningarna inklusive det blivande flygfältet som ska klara riktigt stora plan.
Hem, mat och sen ner till Högfjällshotellet.
Countrymusik i två omgångar med tre band varje gång. Först Rock a Billy och de var väl ok. Blue Grass som kom sen tyckte jag var bättre men stilarna är ganska olika så det är inte lätt att jämföra.
Ing-Marie ringde och var på väg. Hon kom strax före 20 och sen tilbringade vi kvällen hos Kerstin och Bosse med massor av mat och dryck.
Tacos med allt. Verkligen allt och mycket. Vi hade nog behövt vara dubbelt så många för att äta upp allt. Efterrätt också.
Mycket prat och vi åkte hem nån gång runt 2.
 
Lördag
Jag sov till efter 8!
Vi åt frukost och åkte sen iväg tidigt för att hinna gå på marknaden strax intill Fjällkyrkan och ändå få plats längre fram.
Den här gången var de flesta av Blue Grass musikerna med och spelade och det var huvudsakligen akustiskt. Lite religiös ton och i flera av låtarna ville de att publiken skulle sjunga med. Riktigt bra.
I pausen fick publiken tända ljus om de ville.
Vi var hem och åt och sen bar det iväg till Högfjällshotellet igen.
På vägen från bilen och in blev jag genomblöt av regnet och frös ordentligt. Vi fick också platser långt bak och satt inte riktigt nära varandra så jag hade svårt att hånga med i vad som sas. 
Så jag trivdes väl inte riktigt.
Frös så jag skakade och var tvungen upp och gå en sväng.
Första passet var Pure Country.
Sådär.
Kan ha berott på mitt humör.
Andra passet var Pop/Rock Country och det var det ingen av oss som uppskattade så vi gick under första bandets låtar. 
Hem till stugan.
Jag frös fortfarande så jag skakade så jag drog på mig torra tjockare kläder och understället. Inomhus!
Dags för mat och nu var det laxen och allt annat som kom fram. 
Åt nog lite för mycket?
Sen blev det en lugn kväll med tv och lite spel och ganska tidigt i säng.

Söndag.
Jag sov över åtta timmar i sträck. Visserligen vaknade jag först men ändå! Jag brukar alltid ha svårt att sova borta.
Frukost och sen höll vi på med utelampan ett tag.
Staffan bestämde var lampan och sensorn skulle sitta.
 
Sen var det bara att koppla ihop det. 
 
Ing-Marie och Ulla var lite fundersamma på om det skulle fungera. 
Själva kopplandet föll på min lott och de hade tydligen städat under tiden vi höll på.
Kerstin och Bosse kom och vi tog en promenad runt området.
Jag hade som omväxling kameran med och blev lite efter. 
Staffan och Bosse drog å andra sidan iväg lite före. 
Och de trevliga damerna gick snyggt på led. Jag gick ikapp men passade på att fotografera lite grenar och annat på vägen.
 
 
När vi närmade oss slutet på promenaden kom vi til en bro på skidspåret. Bäcken var inte direkt torr men mindre än vanligt. 
Efter promenaden var det dags att packa ihop och städa undan det sista och sedan åkte vi hemåt. I Malung blev det ett stopp för lite mat och vi var famme i Sunne vid 18-tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela