peterrojder.blogg.se

my world

Rundtur på lördag

Publicerad 2018-11-04 16:44:00 i Dagen som gick,

Lördagen blev ännu en rundtursdag med Sofia. Hon skulle till Charlottenberg och köpa kaffe på Pressbyrån. 
Vi hade räknat ut att vi kunde fortsätta norrut och besöka graven i S:a Finnskoga när vi ändå var ute och åkte.  Det är flera år sedan jag var där vid Allhelgona så det var dags.
Vi kom iväg vid 10.
Framme i Charlottenberg före 12.
Under tiden som hon handlade drällde jag runt lite och sen tog vi en liten sväng för att se lite i några butiker. Sen blev det McD och in på Jula efter gravljus.
Vidare mot Kongsvinger.
Molnen hängde längs bergen.
Trafiken var ganska gles in mot Norge även om det inte syns på de här bilderna.
 Vi mötte desto fler.
Vi hamnade i en kö och det var ingen större ide att köra om. 
 
 
I Kongsvinger tog vi av mot Flisa/Svullrya. Fästningen syntes bra från rondellen vi kom till.
Sofia tyckte det var roligt med hus ovanpå silorna. 
Vägbyte igen och vidare mot Svullrya. Vi stannade inte något där utan tog vänster och åkte vidare mot Linna. När vi passerat Rotbergssjön tog vi av från stora vägen och körde förbi Rotberget. 
 
Vägen verkade vara ganska nyfixad i början. Jag hann knappt notera att vi åkte förbi huset där min mor växte upp men det gjorde vi. Strax efter det blev vägen betydligt sämre men vi fortsatte på den gamla vägen ända fram till stora vägen igen.
Vidare mot Linna och vi tog några bilder på utsikten i sista nerförsbacken.
Framme vid kyrkan kunde vi se att grindarna var undanställda inför vintern. Sofia gick före mig in och skulle se om hon kunde komma ihåg var graven låg.
Jag hade lite bättre minne och kom rätt direkt. Sofia hamnade en rad fel.
 
Det fanns redan två ljus på plats. De hade slocknat men vi tände alla fyra. Det kändes lite i överkant så jag flyttade ett till farfars grav innan vi åkte.
 
Vi var ju där innan mörkret så vi kunde egentligen inte se stämningen med alla ljuslyktor men det går att förstå ändå. 
Hemåt.
Vi stannade till i Överbyn och blev kvar där en timme. Bror ska in på en större hjärtoperation på tisdag så det blev en del prat om det och annat hälsomässigt. 
När vi for därifrån var det mörkt. När vi kom till Ämtervik gjorde vi ett snabbt stopp för att se att det lyste på mormors grav. 
Hemma vid 18-tiden och Sofia fortsatte hem till sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela