peterrojder.blogg.se

my world

Mer om ingången.

Publicerad 2018-06-18 00:18:00 i Dagarna som gick,

13:e juni
Inte så mycket gjort för jag var in till stan och tittade till studenterna som skrev omtentan. Jag hann kapa till och måla de korta brädorna som ska sitta över fönstren.
 
14:e juni
Alla korta brädor på plats.
Sen satte jag med viss assistans av Tomas dit två fönster. Lite småjusterande för att de skulle sitta i linje med varandra men annars ganska lätt. 
 
15:e juni 
Tomas åkte till Linköping och jag fortsatte ensam. Jag målade allt som ska vara rött och satte in de sista fyra fönstren.
Det var lite halvlurigt att sätta in dem utifrån och sen gå runt till insidan för att skruva fast dem. Några spik på rätt ställen fick hjälpa till så att de inte trillade ut
 
16:e juni
Allt arbete den dagen gick åt till att göra i ordning brädorna till utsalningen runt fönstren. Först skulle de ha rätt bredd och längd. Sen behövde jag göra ett spår i kanten för att de ska kunna gå en liten bit in över kankten på fönstren. (Jag vill att det ska se ut ungefär som de vanliga fönstren.)  Jag hade inte använt handöverfräsen förut så jag fick ägna lite tid åt att montera ihop den och läsa på.
Det blev sådär men missarna kommer inte att synas.
Jag behövde också såga bort en liten bit för att de ska gå förbi underblecket.
Alla fick ett lager grundolja längs den synliga kanten. 
Fyra över fönstren och åtta på sidorna klara för målning. Jag tog in alla i garaget över natten.
 
17:e juni
Det skulle bli regn så jag hade tänkt mig att hålla till på baksidan under mitt lilla tak och jag hann precis få dit allt innan det började regna.
Regnet föll ganska rakt ner så allt höll sig torrt.
Jag hann måla en gång till så nu ska de kunna sättas upp på plats. Sidobitarna ska nog justeras lite i längd men annars ska det bara vara att spika dit. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela