peterrojder.blogg.se

my world

Elproblem

Publicerad 2018-07-09 11:59:11 i Dagen som gick,

Lite mer än på¨FB.
Ibland undrar jag som sagt hur lat jag är. 
Jag kan ju rätt mycket om bilar när jag vill men tydligen har jag inte riktigt lust att rota runt ibland.
Temperaturmätaren i CJX började krångla förra sommaren. Det började med att den slog mellan rätt värde och noll lite då och då och till slut la den av helt. Jag kontrollmätte givaren. Den verkade den vara ok så all information jag kunde hitta sa att det troligen var glapp på instrumentet. 
Lösning: "Ta lös instrumentbrädan och löd om alla kontakter." Jag vet hur mycket jobb det är lossa instrumentbrädan så det fick vänta.
Kanske det skulle lösa sig själv? 
Kylfläkten spökade också.
Den gick alldeles för länge och ibland verkade den koppla på larmet? 
Det kunde jag inte riktigt få ihop med mätarkrånglet för enligt verkstadshandboken styrdes den av en annan givare som satt på kylaren. Den givaren kunde jag inte hitta men det gick bra att köra utan fläkten inkopplad så länge den inte var köer!
Nu när det varit så varmt har jag varit tvungen att ha den inkopplad och nu den gick hela tiden.
Jag tröttnade på det och sökte på "fläkten går hela tiden" och direkt fick jag upp information om att det troligen var tempgivaren. På senare årsmodeller styr den fläkten via motorstyrningen. Att fläkten går för fullt när tempmätaren visar noll beror på att om elektroniken inte får rätt information går fläkten hela tiden som en säkerhetsåtgärd.
Ganska logiskt.
Jag lossade givaren och kontrollmätte den.
Avbrott!
Jag gick till en av skrotbilarna och tog lös givaren.
Fel gänga. 
Det finns två olika.
Ok. Jag har en bil till stående så ....
Samma sak så nu har jag två fungerande givare med fel gänga.
Ganska lika men olika gänga och lite olika längd på sensordelen.
Beställa en?
En snabb sökning och den fanns inte på lager någonstans i Karlstad.
Speedparts hade men det tar nån dag.
När jag stod vid bilen och tänkte sätta ihop den igen vände jag mig om och kom ihåg att jag har en motor stående. (Det kan ha berott på att jag såg den?)
Det är ju en turbomotor och den givaren passade.
Jag bytte givaren och provstartade.
Fläkten går inte direkt i alla fall och jag ska provköra bilen och se om temperaturmätaren fungerar igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela