peterrojder.blogg.se

my world

Dagstur till Tranås

Publicerad 2018-07-20 14:21:00 i Dagen som gick,

Igår var jag och Sofia en tur till Tranås.
Jag vill inte åka några längre sträckor med min bil nu när när det är så varmt så vi åkte med LJU som har fungerande AC. Sen är jag också lite tveksam till att åka långt ensam om mina ögon skulle få för sig att krångla så det var flera fördelar med att göra en gemensam resa ner och hälsa på Tomas. 
Natten innan sov jag inte så mycket för det var alldeles för varmt.
Jag vädrade länge men det kyler inte mycket när det är 19 grader ute kl 01.00.
Jag försökte sova ändå men det gick inte. Naken och inget täcke men det var för varmt ändå.
Sen tröttnade jag på värmen och bestämde mig för att det behövde vädras mer. Och därmed lyckades jag utlösa tjuvlarmet genom att öppna altandörren.
Så det blev en rask tur till tvättstugan för att stänga av det och sen blev jag anropad.
"Är allt ok? Vilket är kodordet?"
Jag minns att jag en kort stund funderade på om jag stod naken framför kameran och de tittade på mig men jag försökte ändå komma ihåg vilket ord jag skulle säga.
De tyckte nog jag var förvirrad.
Sen sov jag ett tag med ett kort avbrott runt 5.
Jag var i alla fall hos Sofia strax efter 9. Vi tankade och kom iväg.
Lite hamburgare i Motala och framme 12.47 vid Löfstadskyrkan.
Tomas körde hem sin bil och sen åkte vi och badade.
Ja det vill säga att Tomas och jag badade.
Sofia läste. 
Jag roade mig med att jämföra hudfärg.Sofias ben mot min arm.
Skon är vit och väskan svart. Frågan är vad man ska kalla Sofias ben?
I vattnet två gånger med lite slöande däremellan.
Sen in till Tranås för att hitta mat. Parkering vid kyrkan igen.
Pizza.
Alldeles för stor men jag åt upp min till skillnad från Sofia och Tomas som inte orkade allt.
En liten promenad med besök i skoaffärer, Audio och video och ICA innan vi återvände till bilen.
Det var över en timme kvar tills Mats Wilander skulle komma och vara sommarpratare. Vi hade inga bra ideer på sysselsättning i värmen så vi åkte till sommarhemmet för att sitta där och vänta tills det blev dags.
Varmt.
Vi fick bra platser för det var inte många där så tidigt.
Det blev fullt och vädret höll sig nästan på sin plats. Det kom lite lätt regn när åskan passerade nån kilometer bort så en del av de som satt utomhus kom in och fick stå längs väggarna en kort stund.
Mats berättade lite om sitt liv och varvade med musik under ungefär en timme. Han pratade ganska fritt och kanske lite spontant och ostrukturerat men det fungerade.
Tomas stannnade och fikade efteråt men vi åkte nästan direkt. 
Halvtrötta.
Sofia körde till Motala och där köpte vi glass. Jag köpte en kopp kaffe för att vara säker på att inte somna till. En mellanstor och så mycket har jag aldrig druckit på en gång tidigare.
Jag kan inte säga att jag tyckte det var gott men om det nu berodde på det eller något annat så var jag i alla fall vaken hela vägen hem.
Vi var på parkeringen hos Sofia 23.25 och jag bytte till min bil. Jag började med att nästan direkt svänga åt fel håll men var på Hannäs 23.55.
Sen somnade jag inte förrän strax före 2 när jag fått ner temperaturen lite. Det var 18 grader ute och 35 grader i vardagsrummet och säkert runt 30 grader på sovrummet. Jag öppnade alla dörrar och fönster.
Jag var noga med att inte ha larmet på under tiden. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela