peterrojder.blogg.se

my world

Nyår

Publicerad 2018-01-01 14:13:31 i Dagen som gick,

Det blev en lite annorlunda nyårsafton.
Inte så att jag var ute på dans eller nåt sånt för det var jag inte.
Jag var hemma som jag varit varje nyår så länge jag kan minnas.
Morgonen började med snöslask.
Tomas skulle köras till tåget till 10.30. Han var klar med det mesta så han kunde lugnt äta sin Fjällfil och dricka lite te. Det går alltid att läsa sms samtidigt. 
Jag körde ner honom till Kil och tåget var i tid. 
Den blev det mest en lång dag med väntan. Jag var lite rastlös och visste inte riktigt vad jag skulle göra till kvällen.
Dans?
Inte utan sällskap.
Simon och Moa skulle komma och jag visste att det skulle bli någon slags spel så det var ett alternativ.
Det blev det enkla valet genom att jag inte gjorde något annat.
Sofia förberedde mat för de skulle komma "runt fyra".
Klockan blev närmare fem men de kom.
Mat.
Efter maten skulle det spelas brädspel och de ville att jag skulle vara med. 
Det började med en lång genomgång av reglerna och jag satt med en stund men insåg att jag inte riktigt var motiverad att hänga med. Tankarna var på andra ställen.
Sofia och Patrick förklarade ändå så gott de kunde.
Koncentrerat!
Jag visste att det var ett spel som tar många timmar så jag gick upp på mitt rum istället och gjorde annat.
Jag behövde nåt som fick mig att samla tankarna lite så det blev sortering av papper och samtidigt lite genomgång av de senaste årens bokföring.
Jag fick bort en del pärmar och en del papper som låg i mappar utan att ha hamnat på rätt ställe. Det tog några timmar och jag höll på till runt 22. Då ropade de ner mig och sa att de bytt spel och ville att jag skulle vara med.
Jag gick ner.
En del att plocka i ordning och förbereda men de sa att det spelet skulle ta max en timme så jag bestämde mig för att vara med.
När det började närma sig midnatt försökte jag räkna ut hur det gick till att skicka sms till grupper. Tomas gjorde ju om min telefon för några dagar sedan och det visade sig att grupperna för barn, syskon osv fanns kvar men jag hittade inget sätt att skicka till dem.
Så det fick bli en lång rad med likadana sms till alla möjliga strax efter tolvslaget.
Det fungerade några minuter men sen fick jag meddelande att tre sms inte gick att skicka. Försök igen stod det men trots flera försök fungerade det inte. Telias nät verkade ha brutit ihop. 
Vi såg under tiden på lite fyrverkerier och sen fortsatte vi att se på andra ställen runt jorden på tv. Sista stället var London som ligger en timme efter.
Strax efter 1 åkte Simon och Moa hem och vi andra tänkte sova.
Runt 01.40 vaknade tydligen Telia till liv igen för jag fick sms som svar. Jag undrar hur många sms jag egentligen skickade till tre av mina kontakter? Det var många uppmaningar att försöka igen.
Natten blev inte särskilt vilsam.
Jag var ovanligt tät i näsan och testade tre olika nässprayer. Inget hjälpte och jag klarar inte riktigt av att vara tät i näsan så det blev inte mycket sömn. 
Irriterande och jag är sömnig.
Det kan ju helt enkelt var lite förkylning även om jag aldrig brukar bli så tät.
För några år sedan fick jag för mig att granen gav mig lite allergiliknande symptom så jag ska testa att slänga ut den nu och se om det hjälper. 
I morgon är det vardag igen.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela