peterrojder.blogg.se

my world

Lite gjort i alla fall

Publicerad 2018-01-06 19:24:00 i Dagen som gick,

Dagen började lite slött som vanligt men sen hände det en del trots allt.
Jag började plocka bort "omslagen" på tumlaren och tvättmaskinen. Det var mycket plast och frigolit.
Sofia och Patrick var på humör att testa drönaren trots kylan. De hade redan sett på en del instruktionsfilmer igår och satte sig och läste lite innan de gick ut. Först testade de bara lite upp, ner och i sidled. 
 
De använde mobiltelefonen som skärm. Den visar bilden från drönarens kamera men används också delvis för att styra/ställa in vad drönaren ska göra.
Sen var det dags att testa lite mer.
Vad ska vi göra nu?
Det blev en flygtur runt och över huset.
Sen var det dags att se om den kunde följa ett rörligt objekt automatiskt. 
https://www.youtube.com/watch?v=utz5pRvwAg4&feature=youtu.be
Sofia fick springa runt på åkern och drönaren följde snällt efter och fotograferade från lite olika vinklar.
En upptäckt vid den testen var att den har lite svårt att se kvistar så det automatiska skyddet för hinder gäller nog inte tunna grenar. 
De fortsatte en stund till men jag gick in och fortsatte med att försöka få igång tumlaren. Den var ganska lätt så jag kunde få bort pallen under och allt runt omkring. Jag drog den mot hörnet så att jag kunde få i kontakten för en första test. Lite blöt tvätt stod det och med två handdukar gick det bra.
Klart!
Tvättmaskinen var tyngre så jag bad om hjälp för att kunna fortsätta med den. (Bråcket igen!)
Innan vi började med den tog vi ner och körde vi ut den gamla tumlaren.
Med förenade krafter fick vi sen av tvättmaskinen från pallen och sen var det bara att riva av all plast och  annat. Sofia tog hand om fraktsäkringarna och jag och Patrick kopplade lös och körde ut den gamla maskinen.
(Gammal och gammal. Tre år tror jag. Den fungerar men jag måste se vad det är som låter i den.)
När Sofia var klar var det bara att försöka få den på plats. 
Golvet lutar mot golvbrunnen så fötterna måste justeras in. Vi placerade den ungefär rätt och jag började skruva på fötterna. Den högra inre foten är utgångspunkten för där är golvet högst och sen ska de andra skruvas ut lagom mycket.
Den vänstra inre är besvärlig för allt är i vägen. Jag gjorde misstaget att justera den främre först men då var det besvärligt att få på nyckeln bak. Foten hängde i luften och behövde vara närmare golvet för att det skulle fungera. Jag tröttnade och lösningan blev att Patrick fick luta maskinen lite bakåt.
Samarbete löser allt?
Efter några gångers flyttande ut och in igen fick det duga och slangarna skulle på plats.
Det gick utan problem.
Jag får byta en packning senare på tvätthon men det kommer jag nog att glömma.
Allt på plats och efter en viss städning var det klart att använda.
Och det fungerar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela