peterrojder.blogg.se

my world

Garagetid

Publicerad 2018-02-24 00:21:13 i Dagen som gick,

Nu  har det varit några dagar med mycket plockande av kvitton och andra papper.
Det är lite kvar och jag måste också sätta mig och renskriva föreläsningsanteckningar så att jag kan lägga ut en del till studenterna.
Men idag blev det annat.
Vi fick in en av de gamla Saabarna i garaget igår och jag började plocka isär den idag.
Patrick hjälpte mig ta av huven innan de åkte för att besiktiga lägenheten.
Jag hade gjort en del för några veckor sedan så torkare och en del plast var redan borta. Den hade stått ute sedan dess så innan jag kunde fortsätta var jag tvungen att städa och dammsuga lite för att få bort löv och annat som låg i vägen. 
Sen var det bara att skruva på,
Bara?
Jag fick snart lite problem men det löste jag genom att ta bort mer och mer i motorrummet.
Torkarmotorn fick jag lös och med lite trixande gick det att lirka ut den. 
Fläkten var svårare och jag gick och läste på lite igen. Det finns en bra beskrivning på nätet. 
En del skruvar satt lite trångt men jag har ju kanske lite mer verktyg än vanliga hemmaskruvare så det var inget större problem.
Då var det var värre med sikten och att få ner händer till rätt ställe, Långa skruvmejslar och en förlängare hjälpte till. Jag lyckades lossa fläktkåpan så att den gick att lyfta fram från värmeenheten men där tog det stopp ett tag.
Det var frestande att bocka till plåten lite men jag ville försöka utan att förstöra något för att veta hur jag ska sätta in det senare.  
Efter en del vridande och vickande fick jag den förbi allt som satt i vägen och nu ligger delarna på golvet framför bilen. 
Det krävs en rengöring innan jag sätter in det i den andra.
I bakre delen av motorrummet är allt utom insugsdelen till ventilationen borta. 
Sladdarna är kvar men annars är det ganska tomt.
Nu är frågan om jag ska fortsätta ta isär den bilen mer eller fixa den andra först? CJX 
behöver komma igång nu när Sofia och Patrick flyttar ut så att det finns minst två fungerande bilar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela