peterrojder.blogg.se

my world

Garagetid mm

Publicerad 2018-12-10 00:08:00 i Dagarna som gick,

Tomas bil har stått i garaget ganska länge nu. Lite trött på den men jag har av och till försökt få till en ny version av vänster bakhjul med en fungerande bromssköld och det gamla navet. Den gamla bromsskölden var mer eller mindre borta och när jag till slut fick lös den var den helt borta som syns på bilden. Den jag tog från den andra bilens nav målade jag lite innan jag satte dit den. 
Till slut tog jag mig samman och började sätta ihop vänstersidan för att kunna köra ut bilen. Det som fick mig att göra slag i saken var att jag var tvungen att få in CJX för att byta generator.  
7:e december
Jag satte dit bromsskölden och navet. 
8: december
Givetvis insåg jag först när jag skulle sätta dit handbromsbackarna att jag glömt att sätta dit låspinnarna som träs in bakifrån. De är som synes inte med på bilden och ska sitta i de små hålen som syns bakom flänsen.
Bara att ta isär igen och börja om men resten gick hyfsat även om det alltid är en tålamodstest att få dit handbromsbackarna. Vänstersidan är i alla fall klar nu och högersidan är tillfälligt hopsatt igen så att bilen kunde köras ut ur garaget.
Genratorn som jag tagit lös från en av skrotbilarna fick ett nytt bakre lager och ny laddningsregulator. Kolen går inte att få tog på löst så det fick bli hela regulatorn.
Totalt 190 kr investerat. 
De gamla kolen hade inte gått länge till. De har ca 1 cm utstick som nya.
RZT ut och CJX in efter en stunds avborstning.
Jag ville inte ha in för mycket snö.
9:e december
Jag slöade som vanligt på morgonen men kom igång efter en stund. Det var lite lättare att planera hur jag skulle göra nu när jag visste hur man inte skulle göra. Jag hade tagit bort lite onödigt mycket när jag plockade lös bytesgeneratorn men det var medvetet eftersom den bilen ska skrotas.
Först av med hjulet och bort med innerskärmen.
Det har jag gjort några gånger förut så det gick lätt.
Fri sikt.
Generatorn syns inte men sitter uppe till vänster bakom fjäderbenet. Ganska trångt och givetvis inte så att det är lätt att komma åt med enkla verktyg.
Den syns något bättre på den här bilden. Drivremmen måste lossas och för att göra det måste man avlasta den genom att trycka ihop spännaren men det gick ganska enkelt att göra men en stång.
Generatorn sitter "bara" med två skruv och har två kablar på baksidan. Tyvärr är det så trångt att styrservopumpen måste lossas och det är fyra skruvar varav två sitter lite "lustigt" till. Det gick ändå ganska lätt även om jag råkade lossa en onödig skruv först som satt för lätt till.
Allt lossat och generatorn utlyft. 
Kablarna hänger och styrservopumpen är framdragen för att det skulle gå att få ut generatorn.
Klart så långt utan några större blessyrer.
Jag har lite problem när det är trångt eftersom mitt högra pekfinger sedan 50 år tillbaka inte är riktigt bra att göra finmekanik med och jag därför ofta måste försöka komma åt med vänsterhanden.
Och det går inte alltid utan lite akrobatik.
Det var lite värre att få dit den nya generatorn. Den ville inte riktigt gå in i fästet så jag fick justera bredden med några filtag. Krångel och det tog en stund.
Med lite muttrande och envishet blev det i alla fall klart och allt var på plats igen.
Jag bytte inte remmen men det kan nog vara dags snart.
Strax före 19 hade jag hjulet på igen och efter en snabbtvätt (Inte så snabbt egentligen. Händerna var svåra att få rena.) tog jag en provtur till Fagerås för att se om det fanns honung. Det blev fyra burkar som säkerhetsmarginal inför julen och hem igen.
Jag skruvade isär den utbytta generatorn och konstaterade att jag hade haft rätt när det gällde kolen.
Det understa kolet har inte legat emot på ett tag och det har nog gnistrat en del att döma av hur kopparbanan ser ut.
Den kan kanske vara värd att se över och ha som reserv?
Om jag nu ska ha kvar CJX så värst länge förståss.
Jag har ju lite för många bilar stående.
Tvätt igen men riktigt ren blir jag inte förrän efter några dagar.
Det syns nog inte men jag är ganska klämd och repig after att ha tvingat in armen under generatorn.
Svullnaden försvinner snabbt och sen är det bara att se glad ut.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela