peterrojder.blogg.se

my world

Operationsdag

Publicerad 2018-08-30 23:27:00 i Dagen som gick,

Igår kväll var jag riktigt lat och fuskade med kvällsmaten.
Varma smörgåsar i riktig latvariant. Kalkonskiva, tomat och ost. Fantasirikt?
Det gick att äta.
Jag ville inte ha alltför mycket i magen nästa dag. (dvs idag)
Sen duschade jag och rakade mig på kvällen för att vara säker på att inte ha några sår i ansiktet.
Jag sov som vanligt sådär när jag ska göra något men vaknade bara en gång.
Upp 7.30. Snabb avsköljning och droppe i ögat.
Lite mindre mat än vanligt (Ifall jag skulle må dåligt. Jag vet inte varför jag alltid garderar mig lite.). 
På med rätt kläder. Sofia kom och körde mig till CSK så jag var på plats strax före 9. Jag blev inropad och fick hänga jackan i ett skåp ochsen fick jag lite saker att dra över hår, kläder och skor.
Lugnande tablett? Det brydde jag mig inte om.
Droppe i ögat för att öka pupillen. Jag märkte ingen större skillnad.
Sen fick jag vänta ett bra tag för de var lite försenade. 
När det närmade sig kom de och hämtade mig. En liten promenad till operationssalen och där jag fick sätta mig i en stol som liknade en tandläkarstol.
Fyra personer i rummet inklusive kirurgen som satt och läste på datorn .
Jag blev nedtippad och placerad där de ville ha mig. Bedövning i ögat.
Order att inte ha benen i kors för det kunde göra att jag skakade.
En av sköterskorna började tvätta mig. Först snabbt i ansiktet och sedan runt ögat upprepade gånger med en ny tuss varje gång.
Sen var det dags att börja.
Först blev det mer bedövning och sen ett "täcke" över ansiktet. Läkaren klippte hål över ögat och satte på en klämma för att hålla ögonlocken öppna.
"Titta rakt fram på lampan." 
Sen vet jag inte riktigt vad de gjorde men det jag såg var bara två fläckar som varierade i storlek och placering beroende på vad som hände med ögat.Jag försökte titta rakt upp mot fläckarna.
Lite tryck i sidled då och då och många byten av verktyg förstod jag av samtalen.
Jag märkte flera gånger att jag spände mig i händer och axlar men hade ganska bra kontroll över det.
Några gånger blev jag tillsagd att titta rakt fram och hon fick tala om vad som var rakt för det hade jag svårt att bedöma.
Krokar? Tydligen något de använde.
Det tog en bra stund och hon sa att det var lite svårt men gick framåt som det skulle.
Mer tryck och flyttande.
På slutet sa hon till sköterskan att hon ville sätta ett stygn och bad om "en sutur". Hon sa det till mig också och förklarade att det inte ville bli tätt. Efter en liten stund ändrade hon sig.
Inget stygn och jag var klar.
Ut till väntrummet igen. SMS till Sofia att jag var ute men inte klar.
Efter en stund kom en sköterska med lite instruktioner och en återbesökstid och jag kunde be Sofia komma och hämta mig. På vägen hem hämtade jag nya ögondroppar på apoteket och under tiden Sofia passade på att handla lite saker till en sallad.
Lite bättre mat än igår men så är det när jag får service.
Sofia skulle iväg och fotografera så jag blev "övergiven".
En stund satt jag mest och slöade men sen tog jag en lite promenad ner mot vändplatsen och passade på att se hur långt de hunnit på huset de håller på att sätta upp. Det ser ut att bli stort.
Det är minst tre personer som håller på med bygget.
Nu på kvällen gick jag en sväng till men det fick bli den vanliga vändan ut till korset.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela