peterrojder.blogg.se

my world

Mat? Och lite mer snickrande.

Publicerad 2018-08-26 22:31:04 i Dagen som gick,

Lite blandad dag.
Jag  tänkte gå ut och göra färdigt överblecken men blev sittande och såg på friidrott ett tag. 
Lite för länge tydligen för rätt som det var började det spöregna och mullra. Det kom och gick och under en period haglade det en del. 
Så det blev inget snickrande just då.
Istället gjorde jag mat.
Det är inget jag har någon större lust med men det måste göras. 
Det fick bli en latvariant.
Omelett?
Det kanske kan kallas det. 
Lök, korv och lite tomater stekta och äggröra över det.
      
Tja. Något slags omelett är det väl.
Jag hade tänkt ha det som pålägg men det blev lite mycket för två smörgåsar?
Det löste sig,
Mer regn.
Tv?
Ett tag.
Strömmen var också borta några minuter.
När jag plockat undan lite papper rättade jag tentorna.
Som vanligt inget jag egentligen hade lust med men jag visste att det skulle gå fort. En kort koll igår gjorde att jag redan sett att två av tre var underkända och snabbrättade.
Det tog väl en timme att gå igenom alla tre och en blev godkänd med marginal.
Regnet hade lugnat sig.
Dags för fönsterblecken!
Jag gick ut. 
Det jag gjorde i förrgår har jag några bilder på.
Innan jag började låg panelen bakom fönsterfodren. Lockbrädorna ska vara i plan med fodren som på resten av huset.
Jag vill ha överblecken innanför panelen för att vara säker på att det blir tätt.
De korta bitarna tog jag lös men några av panelbrädorna går hela vägen förbi fönstren och där blir det problem.
För att det skulle bli lite bättre ut mot kanterna fick jag ägna mig åt lite plåtslageri och låta plåten gå upp lite på framsidan av de långa brädorna.
Nu skulle ju locken vara kortare och sluta lite ovanför plåten så jag fick såga av alla en bit. Undersidan kommer att synas så den fick ett lager färg på samma gång.
Sen var det bara att spika tillbaks alla på plats med en liten distans ner mot plåten.
Ett bleck på plats.
Idag fortsatte jag och blev klar med de andra tre strax före vädret på Rapport.
Sen var det för mörkt att fortsätta. Locken får bli en annan dag.
Kanske i morgon? Om vädret tillåter?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela