peterrojder.blogg.se

my world

Varför skriver jag? Bättre att hålla tyst?

Publicerad 2018-04-21 20:46:00 i Fria tankar,

Det mesta jag skriver här är numera något slags dagbok. Det har jag redan konstaterat och den delen ersätter väl i viss mån de anteckningar jag gjort i väderböcker och annat i många år.
Men ibland skriver jag för att reda ut (eller rensa ut?) saker.
Tankar jag på något sätt vill formulera.
Det kan vara för att bli av med dem men ofta bara för att på något sätt göra klart för mig vad jag egentligen tänker. Då kan jag bli sittande och redigera och skriva om tills jag är nöjd för stunden. Mera sällan går jag tillbaks och ändrar efteråt för det får stå för vad jag tyckte och tänkte just då.
Jag försöker sortera in det jag skriver under någon lämplig rubrik och om det handlar mer om mig själv hamnar det under "lite för personligt". 
Sen kan man ju analysera sönder det och fundera på varför jag skriver alls? 
Är det ett tecken på ensamhet och brist på sällskap? Kanske.
Skriver jag för att jag inte har någon att prata med? Något slags ensidig dialog?
I så fall är det väl ett tecken på att jag på sätt och vis skriver till mig själv.
Tål att fundera på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela