peterrojder.blogg.se

my world

Reparation av "nya bilen"

Publicerad 2018-04-07 19:29:01 i Dagen som gick,

1 april.
Bilen spökar och vill inte alltid starta. Särskilt inte när den är varm så det är stor risk att det är vevaxelgivaren som kånglar. Vi testade med att byta tändningsenheten men det hjälpte inte alls.
Så det krävdes lite mer mekande.
2 april.
Jag var fortfarande yr och ganska matt men det fick gå ändå. 
Enligt några webbsidor skulle vara en enkel sak. Trångt men det kunde gå på 15 minuter.
Visserligen sitter den lite dumt till men det är bara en skruv och en sladd som ringlar sig iväg en bit bland rören. 
Jag och Tomas började med att ta loss en på skrotbilen och senare kom Sofia och Patrick så att vi skulle byta ut den.
Upp med huven och sen var det bara att börja.
Nånstans där nere under allt sitter den.
Patrick och Tomas försöker komma på hur det ska gå till att nå den. Tomas trodde han kände den? 
Hur skulle det gå till att få på ett verktyg?
Jag la mig under för att se hur det egentligen satt.
Vi fick dit en lämplig hylsa men skruven ville inte lossna. Jag gav upp ett tag men Tomas och Patrick fortsatte envist.
Frustrerade och till slut ganska skitiga skickade de verktygen fram och tillbaks. Alla sätt att försöka klämma fast hylsan mot skruven testades men det bara släppte.
 
Sofia var också med och stoppade ner händerna i röran men det visade sig att skruven inte hade någon lust att lossna. Vi försökte på olika sätt under flera timmar.
 
Skulle vi bli tvungna att demontera avgassystemet?
Jag gav inte upp men jag tröttnade på krånglet och skruvade bort rätt mycket bara för att komma åt med en huggmejsel och knacka lös den.
Med en lång huggmejsel och en förlängare ovanpå gick det att nå ner och den lossnade till slut!
Vid det laget var vi lite trötta på bilen så jag och Tomas satte dit den nya givaren dagen efter. 
Lustigt nog (?) visade det sig sen att motorlampan tändes och det slutade med att vi bytte tillbaks tändningsenheten och satte i nya tändstift.
När jag ändå var igång passade jag på att byta alla glödlampor i fronten men det får bli en annan blogg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela