peterrojder.blogg.se

my world

Resor, bilstöld mm

Publicerad 2017-09-30 23:16:19 i Dagarna som gick,

Fredag 22 sep.
En dag då jag skulle gå upp tidigt. Tanken var att gå upp 04.00 för att hinna åka från Sofia 05.00 mot Stockholm. Sofia skulle serva fem butiker från centrum och norrut. 
Jag vaknade givetvis 03.20.
Vi kom iväg i tid och insåg på vägen att vi hade lite tur med att vi var tidiga för vid 8-tiden skulle de stänga av E18 mellan Enköping och Bålsta för militärövningen. Vi hann förbi innan och var i Stockholm runt 8.30.. Parkering och allt löste sig och Sofia stod och väntade utanför butiken på Kungsgatan strax före 9.
Ingen kom och det visade sig att hon fått telefonnumret till fel person så det tog en stund till innan hon kunde börja arbeta.
Jag drällde runt under tiden. Det var bara Kjell o Co som var öppet. Jag köpte en USB-laddare innan jag gick förbi Hötorget mot Sergels torg. Det blev lite kantareller i en påse på vägen.
Det var väldigt lite trafik runt torget och det verkade avstängt med kranar och annat. 
 
Lugnt som sagt. 9.30 en fredag!
Ungefär när jag gick tillbaks mot Hötorget ringde Sofia lite tidigare än jag väntat mig och sa att hon var klar. 
Som vanligt(?) hade inte allta grejor kommit så hon kunde bara göra en del av det planerade. Jag gick tillbaks och fick vänta lite vid övergångsstället vid Konserthuset.
Fortfarande ganska lugn trafik.
Inte många bilar men vägarna runt Sergels torg var avstängda så det blev lite omvägar ut mot Bromma. 
Både där och på de andra ställena försökte jag slösova bort tiden när jag väntade. Det gick inte så jag hann skriva och läsa en del. På flera ställen var det en hel del småkrångel med saker som saknades och annat så vi kom inte iväg från sista stället i Häggvik förrän strax efter 18.
Jag var hemma igen 22.15.
Nu borde jag väl kunna somna?
00.01 när jag nästan somnat kom det ett telefonsamtal från polisen.
Äger du ... osv. En av mina bilar stulen och hittad vid lasarettet med stulna cyklar i. Tre personer gripna. De undrade om jag kunde komma in men vi bestämde att de skulle höra av sig igen i morgon.
Sovdags!
00.40 ringde det igen.
Då frågade en annan polis om stativet som låg i bilen. De var lite fundersamma på om det kunde försvinna. De erbjöd sig att ordna så att patrullen skulle ta med det till polishuset. Jag kunde komma och ringa på lördagen så skulle vi få det.
Jag insåg att jag borde ringa försäkringsbolaget. Sagt och gjort och de skulle ordna att bilen blev bärgad.
Sovdags!
01.30 ringde bärgaren och frågade var bilen var.
Sovdags till slut.
På lördagen fick Sofia en liten överraskning när hon förstod att hennes bil var borta. Hon blev lite orolig för stativen också. Hade de räddat båda? 
Jag åkte in till stan och vi åkte till polishuset. Efter lite diskussion och förklarande fick vi båda stativen.
Det fungerade och Sofia var nöjd när vi kunde hämta det. Särskilt med att de räddat båda.
Service! 
Vi handlade en del och åkte till Hannäs för att Sofia skulle få en annan bil.
Strax efter att vi kommit hem ringde de igen för att kolla upp några saker. Vad kommer jag inte riktigt ihåg men det var mest kontroll av uppgifter.
Märkligt hur oberörd och samtidigt lite irriterad jag känner mig? Det känns mest som något som bara tar onödig tid. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela