peterrojder.blogg.se

my world

Plock med lite av varje.

Publicerad 2017-09-14 22:04:00 i Dagarna som gick,

Jag är fortfarande för slö men jag gör ändå en del när jag väl kommer igång.
Lite snickrande, målande, bilmekande och en del i trädgården omväxlande.
Några kvällar i veckan danskurser och motionsdans så jag är inte helt försoffad. Det har blivit koncentrerat till söndag-onsdag så jag får ta mig samman och hitta på något annat de andra dagarna. Om jag känner mig själv rätt så lär jag inte komma ut på dans någon annan dag så det kanske är dags att börja springa eller börja träna på något annat sätt? 
Nåväl. Skärmtaket över uteplatsen är på gång.
En tvärgående "balk" hade jag monterat förut så nu skulle reglarna för taket sättas dit.
Jag var tvungen att köpa lite mer virke innan jag kunde börja men det var inte mer än att det gick att ta på takräcket.
Grundning och målning tog några dagar. Det går inte att stressa när allt ska torka i omgångar.
Jag fick ta ut bilarna ur garaget för det gick inte att vara utomhus med småregn av och till.
En lång att sätta på väggen och nio kortare för att bära taket.
Jag passade jag på att måla väggen en bit upp för att slippa göra det efter att jag satt upp plankan på väggen.
 
Och med lite hjälp kom den så småningom på plats. Vi försökte mäta in höjden så att vinklarna skulle stämma. Det blev väl sådär men får duga.
Alla reglar skruvades fast i väggen och det var lite klättrande och skickande fram och tillbaks. Patrick tyckte nog egentligen att jag skulle hålla mig på backen
Det blir nog bra.
Kanske inte?
 
Efter en stund var alla på plats. 
Några dagarsenare satte jag dit en vindskiva. Det var lite bökigt att få dit den på egen hand men med lite rep och tur fick jag den på plats. Nu ska taket på men innan dess måste jag köpa mer virke.
För övrigt hade jag lite tur en av dagarna när jag höll på i garaget. 
Fjädern till garageporten gick av och den avbrutna biten for iväg rätt nära huvudet. Jag har inte hittat den än.
Jag hittade liknande fjädrar på nätet och har beställt och monterat dem. Återigen med hjälp av Patrick. På köpet blev porten lite fixad för några skruvar hade lossnat. Den nya fjädern är grövre än den gamla så den inre fjädern behövdes inte längre.
På plats. Den gamla hängde jag bara dit som jämförelse. Tråden har väl blivit utmattad med tiden så kroken gick av.
Däremellan har jag satt extraljus på Tomas bil.
Det tog rätt många timmar för det är lite bökigare på nyare bilar än det var förr. 
Det är flera problem:
Det finns inget vettigt att skruva fast fästen i. Plast på alldeles för många ställen.
Så det fick bli ett tvådelat fäste innan det blev stabilt.
Återstår att måla det så det blir lite snyggare.
Sen är det ganska svårt att få in kablar från motorrummet in till en strömbrytare som ska placeras någonstans.
Tacka vet jag gamla Amazoner när det gäller den här typen av jobb.
Men det fungerar till slut.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela