peterrojder.blogg.se

my world

Skärmtaket

Publicerad 2017-10-02 13:20:08 i Allmänt,

Jobbet med skärmtaket har rullat på. Målningen av undersidan av råsponten tog dagar. Jag hade inte plats att måla så många i taget och allt skulle målas två gånger med torktid emellan. Jag staplade de färdiga på garagegolvet.  För att spara lite tid började jag med att sätta dit några av de nedersta under tiden som jag målade resten. Den första var lite besvärlig att rikta in ensam men det gick.
 
Några dagar senare var allt färdigmålat. Patrick kom och hjälpte till och det gick ganska fort att komma uppåt.
 
 
Lite diskussioner både med varandra och Sofia på vägen.
 
 
Snart klart att lägga av för dagen. Det börjar bli mörkt och det går nog att täcka med två lager papp tillfälligt. 
Sopa bort det värsta och sen städar vi undan lite. En rad till så blir det lagom. 
 
På med pappen.
 
Första raden fäste vi men den andra blev mer tillfällig över natten. 
 
Klart för dagen mörkret sätter stopp för allt vettigt arbete.
Två dagar senare gör vi klart. Vi fick börja med att flytta den tillfälliga pappraden och bära upp lite mer råspont.
 Det var lite trängre att spika nu när vi kom upp under hustaket.
 
I stort sett färdigt. Dags att såga kanterna raka. Patrick påstod envist att han skulle ta ytterkanten. 
 
Ett litet rep hjälpte till så att han inte gled neråt. Busken blev av med några grenar men det ska gallras ur mer senare.
Sen var det dags att få på pappen. Det skulle komma regn under helgen och blåsa så vi spikade i stort sett enligt anvisningarna.  
Klart för tillfället. Nu ska ett lager papp till på och hängrännor, vindskivor mm ska monteras.
När jag var upp dagen efter såg jag ett skäl till att vara lite försiktig när man går från nyklippt gräsmatta upp på en stege.
Risk för halka?
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela