peterrojder.blogg.se

my world

Pyssel?

Publicerad 2017-10-06 18:02:00 i Dagen som gick,

Igår bestämde jag mig för att göra om den ljusslinga jag satte upp förra hösten framför garaget.
Det har stört mig att några av dioderna syntes nedanför hängrännan. Dioderna sitter ganska tätt så när ledningen går under takstolarna kommer minst en diod att komma för lågt vid varje takstol.
Så jag ville flytta upp ledningen högre.
Enklaste sättet att dra ledningen högre upp var att borra hål i takstolarna.
Jag började med att kolla att slingan fortfarande fungerade.
Sen tog jag ner ledningen och borrade hål i takstolarna. De två yttersta fick inga hål för jag bestämde mig för att inte gå runt hörnen. Givetvis borrade jag i spik på några ställen och fick krångla lite med det. Sen var det bara att trä fram ledningen.
Upp och ner på stegen rätt många gånger men sen var den på plats. Jag slog i lite fler spik för att fästa den och sen testade jag att det lyste.
 
Några diodern hamnade inne i takstolarna men det får jag fundera på senare om jag ska bry mig om. Det visade sig att både skarvdosan och timern krånglade så jag fick testa och byta lite innan det behagade fungera. Nu är det inställt att lysa ungefär från solnedgången fram till midnatt.
Det fungerade i alla fall igår kväll.
Uppdraget utfört och snubbelrisken i mörkret är minskad.
Tidigare på dagen fick jag rädda pappen på skärmtaket från att blåsa sönder. Vinden vek upp den så jag fick hålla den på plats med några brädor och stegen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela