peterrojder.blogg.se

my world

Mer skärmtak

Publicerad 2017-10-14 22:39:00 i Dagarna som gick,

 På torsdagen blåste det så jag blev tvungen att spika dit några brädor för att hålla kvar pappen. Vi hade ju bara spikat överänden. Stegen hjälpte också till.
Sen gick det några dagar inan jag kunde få hjälp.
På tisdagen hade jag en läkartid i stan och på hemvägen hämtade jag Patrick.
Nu var det dags att få dit ytpappen.
Vi började med att fästa fotplåten och skära rent en del av pappen längs kanterna. Jag arbetade nerifrån och stod på stegen och Patrick var ovanpå taket.
 
Innan vi kunde lägga på ytpappen fick vi slå ner en del pappspik lite bättre.
Sen var det bara att rulla ut pappen, skära av och spika fast lager efter lager.
Översta lagret drog vi upp en bit på väggen och det lagret fick vi också göra en skarv på för att inte slösa alltför mycket med papp.
När vi fått dit alla lager började vi klistra skarvarna uppifrån.
Asfaltklistret räckte inte riktigt hela vägen så nedersta lagret blev inte fastsatt. 
Det ledde till att jag blev tvungen att spika dit några brädor igen när det började blåsa norrifrån.
Men nu är det bara vindskivor och hängrännor kvar när allt blir klistrat.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela